Mnjenje – Live Elektropionir

(2017. Self Released)

mnjenje_live_elektropionir_cover.pngÚgy tűnik, hogy a volt Jugoszlávia országai újra elkezdte termelni az undergroundba a jó zenekarokat. A Mnjenje is egy igazán érdekes szerb zenekar, mindenképpen akartam róluk írni, ha már a tavalyi Aurórás koncert után nem tettem meg. A Mnjenje tagjai: Dušan Damnjanović - dob, Miloš Stošić - ének, Marko Ilić - basszus és Nebojša Kuzmanović - gitár. 

A négy fős belgrádi zenekar, "nem mai" srácokból áll. 

Ami szerintem azért jó, mert ilyenkor már nem köt meg egy zenekar sem olyan kompromisszumokat, amit nem nagyon muszáj. A srácok különböző HC, punk zenekarok romjain verbuválódtak. Engem egyébként meg is lepett, hogy nem fiatal srácok nyomják. Miért? Amikor belehallgattam annyira nyers volt, de egyben izgalmas is, hogy azt gondoltam, csak a fiatalokban van ilyen bátorság. Jelentem: nem! Amikor koncerten láttam és hallottam, ugyanazt éreztem, és egy szó jutott eszembe: hiteles. Az énekesről konkrétan egy kiégett futballhuligán jutott eszembe. Karcos, nyers hang, szikár kinézet, energia. Kicsit meg is lepett, hogy a koncert után milyen barátságos volt, a mikrofon mögött meg kemény és szuggesztív. Ja, hogy miért írok ennyit a koncertről? Ez az anyag 2017. február 20-án kirakott koncertfelvétel, ami közel akkor került rögzítésre, amikor 2016 végén Budapesten is játszottak. A helyzet az, hogy a felvétel jól vissza adja a feszültséget, az energiát, a saját útjárást, amit élőben kapott a kb. 30 fős közönség. Bár, ezek a zenék mindig jobban ütnek élőben. Szerintem! Na és milyen a zene? Nagyon nehéz egy valamit ráhúzni. Van benne egy kis pszichedélia, jó nagy adag klasszikus noise-rock, egy kis hardcore/punk. Egy csomó rész repetitív,  körbe-körbe járnak a riffek. Az énekben van egy fajta távolságtartás és még annak ellenére is, hogy szerbül énekelnek, mégis jön valami üzenet. Zsolti barátom szerint, aki érti a szövegeket, kicsit elvontak, de még a szavak értelme nélkül is éreztem benne valamit. Én leginkább a noise-rockhoz kötném őket, mert zajos, de vannak benne kakukktojás részek. Néhol egy kis jazz elem, egy kis elszállás és sok minimalista zajos megoldás. Ugyanakkor nagyon kemény, határozott az egész felvétel. Végig fenntartott bennem egy feszítő érzést, ami sokszor ki - ki  akart törni. Néha bele is bólintottam egy-két gitár témába. Összefoglalva: nyers, erős, érdekes, néhol elszállt, zajos és jó! 

Letöltés itt. https://mnjenje.bandcamp.com/album/live-elektropionir

Címkék: Lemezek