ROMOKON - Dripnön

(2019. Self Released)

romok.jpgNem igazán szoktam magyar, "kis" weboldalak, blogok által ajánlott lemezekről írni én is. Igazán azért nem, mert nagyon tisztelek mindenkit, aki energiákat fektet bele abba, hogy szubkulturális közösségeknek információkat nyújtson. Szerintem, maradjon csak az Ő oldalukon  meg egy - egy ilyen tartalom.  Most kivételt teszek, az egyik általam nagyra becsült ilyen oldal a Memento Mori Egyesület neo-folk.hu -ja, de most még is írok egy náluk megjelent anyagról, mert nagyon tetszik. Hálás vagyok a nevezett oldal szerkesztőjének, hogy kirakta a ROMOKON májusban megjelent anyagát.

A ROMOKON Bakos Levente zenéit takarja, akit én személyesen nem ismerek, de számomra most ért össze, hogy a BARDO blogot is ő csinálja. Amit korábban többször nézegettem, bár  egy ideje nem kalandoztam rajta, így a cikkük által jöttem rá, hogy miért is ismerős ez a  zenekar név.

Az Dripnön egy négyszámos anyag, ami a 2006 - 2009 közötti felvételekből egy válogatás a leírás szerint. A lemez címe és a számoké is a tibeti buddhista tradíció szellemiségére utal, sőt nem csak utal, hanem át is hatja az egész lemezt. Eleve a számcímek is tibeti szavak és a hangszerek, hangzások és a zenei szerkezetek is onnan merítenek.  Az első a Nüpa csengővel kezdődik, majd beszállnak a tibeti kürtök, dobok és egy rituális ambient szerzemény áll össze, pontosabban nem áll, hanem mozog és viszi a hallgatót. Egyből magával ragadott, ráadásul baromi jól is szól. Nem tudom, hogy a hangminták honnan vannak, de nagyon rendben vannak. A számokhoz rövid infók is vannak, az első: "egy varázslatos rituálé a Nágák birodalmába". Aki nem járatos a hindu - buddhista hagyományokban, annak semmit sem mondhat a Nága szó. A nágák a buddhista szútrákban bölcs jótevők, akik a szútrákat őrzik. Nagyjából ennyi csak, ami ebben az írásba kívánkozik, mert azért  ennél bővebb a jelentése, plusz ott van még a hindu vonal is. Inkább nem fejtegetném és nem is akarok úgy csinálni, mintha teljesen képben lennék. (Egyébként a számok alá be van illesztve a számcímek jelentése, szóval megint csak nem magamtól vagyok ennyire okos.)

A második Dorje egy nagyon erős szerzemény, dobokkal, gongokkal, cintányérokkal, ami nekem ismét egy rituális zenei kompozíció. Az első felében  a hangszerek dominálnak, majd letisztul a kép és átveszi az Om Vadjrapani Hum mantra hangmintája a főszerepet - legalábbis azt gondolom az szól benne, ha tévedtem bocs - , de a háttérhangok magával ragadóak és a lecsengés is egy külön világot épít az emberben.

romokon2.jpg

A harmadik Döchak, amely címe tibetiül vágyat, szenvedélyt megszállottságot jelent. Az alap zene, dobok, zajok és a háttérben szól egy orgonaszerű hangszer, ami nagyon szokatlanná teszi a darabot. Egyébként ettől válik kicsit nehézzé. Napokig gondolkodtam rajta, hogy mit jelenthet, mit akar az alkotó a dallam menetekkel kifejezni. Lehetséges, hogy teljesen más volt a cél, de gyártottam magamnak egy elméletet. Kicsit olyan, mintha az elején a tibeti hangszerek erősebbek lennének, majd bekúszik ez a szokatlan hangzás - attól szokatlan, hogy kilóg abból a körből , ahonnan a többi hangszer "jön" -  és ez a hangszer lehet azért van benne, hogy "tévútra vezessen", de a végén újra átveszi az uralmat a dobok, kürtök ereje, hogy újra vissza álljon és stabilizálódjon az, amit összezavartak a kósza dallamok. Lezárásnak egy hangtál hangja fejezi be a darabot.. 

Az utolsó Kyewa szintén egy tibeti szó, születést keletkezést jelent. Nagyon lassan építkezik és érdekes, ahogy a be - be kúsznak új hangok, csupán azért, hogy aztán eltűnjenek. A vége felé a vonós sampling, nagyon szép és jó dallam, még elhallgattam volna. Egyébként ezt a záró darabot kicsit rövidnek gondolom, de lehet ez csak az én igényem lett volna még több belőle. Mindegyik szerzemény nagy hatással volt rám és nagyon remélem, hogy hasonló színvonalú anyagokat sikerül még válogatni. 

 Egyébként hosszú évek óta ez volt ez első digitális lemez, amit kiírtam cd-re, hogy ne gépről, lejátszóról, telefonról hallgassam! Már ha ez dicséretnek számít! 

Meghallgatás, letöltés itt: https://romokon.bandcamp.com/album/dripn-n

Itt egy remek videó a Dorje-hoz:

Címkék: Lemezek