LEIDUNGR - Hibernal Solistice

(2020. Self Relased)

lindb.jpgAzok akik követik a dark-ambeint, ritual-ambinet előadókat, annak nem ismertlen a svéd LEIDUNGR neve. Nekem egyébként nem ők voltak meg először, hanem a sokkal erősebben martial - industrial, neo-classical keverék ARDITI.  Persze van hasonlóság a két csoport között, mivel a tagokban van átfedés, de számomra a LEIDUNGR egy sokkal tisztább vonalú zenei alakulat. A 2020. december 21-én a Nap újjászületésének dedikált Hibernal Solistice, című lemezük egy nagyon jól összerakott anyag lett.

Gondolkodtam, így új év első napjaiban, hogy mit is hallgatnék szívesen Eszembe jutott, hogy egy csoportban láttam az új lemezüket és egyébként is valami nyugodt ambient-re vágytam. Gyorsan meg is találtam az új, kétszámos, egyenként 25 perces darabot tartalmazó bandcamp oldalukat. Aki nem ismeri őket rémisztő lehet az északi, rituális, misztikus, ambient vonalra utalás a leírásokban, mert lassan egész sok stílusban megjelenik ez a stílus meghatározás. Egyébként ezen a lemezen vannak dobok, hangulatok, amik megidézhetik az északi törzseket, de szerintem ez a lemez egy sokkal inkább bárhová Európába elképzelhető teret, világot teremt. 

Az első felvételen a dobok, a vonósok és a természet hangjai adják a hátteret, és a vonós hangminták, amik engem csellóra emlékeztetnek, plusz a háttérben feltűnő zajok, kattogások. Ezek együttese teljesen kitudott kapcsolni hallgatás közben és csak a zenére sikerült összpontosítani. Persze végig újra fel - fel tűnnek mély harci dobok, de nem feszítik szét a zenei teret, megmaradt bennem a magamra figyelés, magamba fordulás érzése. Ezáltal teljesen lekapcsolta az időről és a környező térről is. A végén a dobok eltűnnek és a vonósok, és egyéb apró hangok maradnak, majd csak a "cselló" hangok. Kíváncsi voltam, hogy a második 25 perc mit fog adni.

A második rész már sokkal erőteljesebb dobolásokkal indít, és jönnek  a háttérben a tényleg misztikus hangok. Szerkezetileg hasonló az elsőhöz, mert egy elcsendesülés után újabb dobok jönnek. A végére viszont a sejtelmes, olyan kagyló vagy csont "kürt" szerű hangok dallamai uralják a zenei képet, morajlásokkal, de nem vesznek el a szinte lineáris mély érzésekből, amit a a zene ad. Ezek a szokatlan dallamok meg is maradnak végig. Néha a vége felé egy kis lánc csörgés felsejlik, meg a hűvös északi szelek hangjai, amik lezárják a lemez 45 percét.

 Nem biztos, hogy dark-ambient-nek nevezném ezt a 45 percet, mert sokkal tisztább és számomra egyáltalán nem sötét a Hibernal Solistice. Sőt, még a ritual - ambient sem helytálló, bár a dobok és bizonyos hangok miatt ehhez közelebb  áll. A LEIDUNGR új lemeze egy nagyon mély, nagyon kikapcsoló hangfolyam, ami helyre tehet, vagy felhozhat mély érzéseket. Ezekre a napokra jó választás volt.

Bandcamp: https://leidungr.bandcamp.com/album/hibernal-solstice

Fbook: https://www.facebook.com/leidungr

Címkék: Lemezek