FEKETE ZAJ 2021 - Mátrafüred - 3. nap (péntek)

fz.jpg

Előre tudtam, hogy számomra ez lesz a legtöményebb nap. Még akkor is, ha a végét kicsit el is szúrtam, de erről majd később. Ez volt az egyetlen nap, amikor már az első koncertet célba vettük az Osztálykirándulás színpadon. A kezdő zenekar pedig a SOVIET MONDAY volt. Semmi infóm nem volt róluk egyébként, csak a név fogott meg. A trió igazán friss, hiszen az elmúlt egy évben készített dalaikat mutatták be a Fekete Zaj színpadán. A trió az elmúlt évben felvételeket is rögzítgetett otthon. A dob, gitár, basszus - ének felállás egyfajta keveréke a post-punknak és nekem bevillant kicsit a '90-es évek első felének magyar alternatív zenekarainak hangulata is. Jó kis karakteres dalok, plusz érződik, hogy ki van találva, de nem steril az egész hangzás. ami nagyon tetszett az a gitár volt, meg a szövegek. A szövegek azért, mert nem közhely gyűjtemények, meg nem is olyan elmegy kategória. Oda figyelős, van bennük némi báj, meg mondani való is. Jó nyitány volt, szerintem róluk fogok még hallani, mert elég populáris ahhoz, hogy felkapják, de pont annyira a hátárán van az undergroundnak - még ha most az is - , hogy beférjenek több helyre játszani.

Fbook: https://www.facebook.com/sovietmonday

_dsc3017.jpg

_dsc3067.jpg

A Soviet Monday, meg egy jó üdítőzés után, a irányt vettük a Nagyszínpad felé az újvidéki (Novi Sad) DREDDUP koncertjére. Lövésem nem volt, hogy Ők kik. Eddig! A beállásnál már éreztem, hogy ez nagyon ütni fog. A sampler - ének, dob, gitár felállású brigád nem bízott semmit a véletlenre. A "Borghesia, Laibach iskola" úgy tűnik Szerbiában is működik. Ráadásul a srácok már 20 éve nyomják! Tiszta ciki, de nem hallottam még Róluk, Őket sajnos.  A zene  elektro-industrial, noise a sorolt iskola vonalán, no meg még ide lehet biggyszteni még egy nevet a Skinny Puppy-ét. Félelmetesen jó erejű és lüktetésű bulit nyomtak. Még ők is meglepődtek, mert a végére több száz fős közönség gyűlt össze a produkcióra. Az effektezett ének, az elektronikus alapok, megtámogatva élő dobbal, meg a "zúzda" gitárral fenomenális volt. Délután öt órakor nem popzenére ennyi embert bólogatni, meg táncolni régen láttam. Minden percét élveztem, pedig hangzásban tök egységes volt a a kép, de működött. Nagyon is működött! Lassan rá is nézek a lemezeikre! Megint csak köszönet a szervezőknek, hogy elhozták Őket!

Fbook: https://www.facebook.com/dreDDup

Bandcamp: https://dreddup.bandcamp.com/music

_dsc3240.jpg

_dsc3269.jpg

 Hatalmas vigyorral az arcomon laza séta vissza az Osztálykirándulás Színpadhoz, ahol a  budapesti Choke City debütáló koncertje kezdődött. Nem titok, hogy a zenekar tagjai nem ma kezdték. Igaz teljesen más stílusú zenekarokban játszottak, amelyeknek nem sok köze volt a post-punkhoz. Olyanokban, mint a Polly is Dead, Superbutt, a még most is aktív Torn From Earth. Felsorolva ugye hogy sok mindent ismeritek belőle? Igazából a bemutatkozó klippet néztem meg, de a megjelent EP-t nem hallgattam meg. Iszonyatosan profin szólaltak meg, baromi feszes volt az egész. Meglepő igazán csak az volt, hogy ez volt az első élő bemutatkozásuk, ami hallgatói szempontból hibátlan volt. Minden szám tetszett, mert nagyon érett volt a hangzás és hozták a post-punkos, kicsit borús hangulatot. kicsit később el is "kocogtam" megvenni a frissen megjelent négy számos EP kazettájukat.

Fbook: https://www.facebook.com/chokecityband

Bandcamp: https://chokecity.bandcamp.com/releases

Ami kimaradt és nagyon bántam, azaz olasz Ottone Pesante koncertje. Pontosabban nem maradt ki, hanem csak hallottuk az étteremből. Az első szám után, már füleltünk végig, de a megrendelt kaját már nem tudtuk visszamondani. Nagyon izgalmas volt hallgatni is a trombita, harsona, dob felállású triót. Néhol tempós, néhol elszállós volt. Természetesen pont vége lett, mire fizetni tudtunk. Azért egy linket csak ide rakok, meg remélem lesz hozzájuk még szerencsém.

Fbook: https://www.facebook.com/ottonepesante

Bandcamp: web: http://www.ottonepesante.it/

Köszi a feltöltést!

Még ugyan világosban, de a főszínpadon a tavalyi ismétléseként az Entrópia Architektúra következett. Tavaly a nyitónapon egy nagy erős koncertet adtak. Kíváncsi voltam, hogy világosban jön-e ugyan az az érzés, mint akkor. Megint csak szép számú közönség jött össze és jelentem, jött az érzés. A felállás annyiban változott, hogy a basszusgitáros poszton a Nagy Gábor (LanternI, Grace of Kairós) segítette ki a srácokat. A légósziréna kezdése utána, amit a nagyon jól sikerült Jeges videóklip főszereplője szólaltatott meg, és elkezdődött a műsor. Teljesen mindegy, hogy nappal vagy éjszaka van a felhőket sikerült a publikum felé varázsolni. Nehéz, vaskos műsort játszott a zenekar, sőt még vasast is, mert szóltak a vasak is rendesen. A "szakállas testvérek", ahogy haverommal hívjuk a két front embert meg leüvöltötték a nézősereg fejét. A zenei alapok nem változtak, sludge, ritual metál valami, mindenféle szellemek  megidézésével. A hangszereseken is az látszott, hogy végig koncentrálnak egymásra. Kavarodik, beránt, letaglóz a zenekar nappal is, szóval mindegy mire számítasz. Jön és nyomot hagy benned!

Fbook: https://www.facebook.com/entropia.architektura

_dsc3568.jpg

_dsc3459.jpg

_dsc3539.jpg

Beiktattunk egy kis pihit és nagyjából egy óra múlva, az ANEZ duó koncertjét néztük meg, ami totál más típusú zene volt, főleg hogy teljesen elektronikus volt. Nagyon megfogott a produkció, mert nem sablon elektronikus zene volt valami ismert beattel, hanem fura, analóg hangok keveredtek az énekesnő hangjával. Az egész nagyon utaztatós volt, valamiért nem tudtam ott hagyni, mert egy kerek világ morajlott körülöttünk. Ráadásul pont akkor lett vége, amikor elkalandoztam volna. Láttam már korábban Őket és mindig más volt, most is. Szerencsére!

Fbook: https://www.facebook.com/ANEZmusic

_dsc3656.jpg

_dsc3725.jpg

Több olyan zenekar van, amit évek óta ismerek a Pozvakowski is ilyen, amit nagyjából 20 éve követek és szeretek is. Őket is baromi régen láttam élőben. Talán a Microdrone 17 lemez, egyszeri Ultrahang Fesztiválos koncertjén. Épp itt volt már az ideje. Ennyire nagy színpadon és technikával sohasem hallottam megszólalni Őket. Nem is nagyon tudtam elképzelni. Mindig csak kis klubokban láttam, ahol fülzúgás volt a vége a hangerőnek. Hangerő most is volt, de a szabadtér miatt nem volt annyira fülsértő, de baromi jól szólt. Nagyon profi hangosítás volt. legalábbis kifelé biztosan, mert minden kis apró hang átjött. A vetítésből a 16 mm-es filmek mentek, ami a tér miatt, ugyan nem uralta le a látványt, mégis hatásos volt. Baromi jó 50 perc körüli koncert volt, frankón szólt, a srácok oda tették magukat és ebben a térben is megszólalt a zenekar rendesen. Ismét nem okoztak nekem csalódást!

Fbook: https://www.facebook.com/pozvakowski

web: https://pozvakowski.wixsite.com/official

_dsc3849.jpg

_dsc3807.jpg

Éjfél felé egy kis séta a Tudósok koncertjére. Nem vagyok a zenekar rajongója, de nagyon szórakoztató volt az egész. Zenekari szintén szerintem elég jó kis csapatot sikerült összehozni. Jazz, kis alternatív zene, költészet, szatíra, minden egyben, jó hangszereléssel. Nagyon laza volt és tényleg mókás, drMáriás meg remek frontember és előadó az már biztos. Tetszettek a szaxofonok benne, de egyébként az egész csapat hangszeres tudása is oké volt.

Fbook: https://www.facebook.com/tudosok

_dsc3891.jpg

A Tudósok után elindultunk pihenni. Igaz még megálltunk és elég hosszan belenéztünk az Óperentzia dob - szinti, elektornika felállású duójába. Pszichedelikus, tribal, techno - t ance  keverék zenét játszanak. Jó kis táncolós, néhol elszállós zenét nyomtak, kissé fel is ébredtem tőle. Tetszett! A dob kicsit több volt, mint pusztán dob, a szinit meg több, mint csak egy szinti. 

Fbook: https://www.facebook.com/operentzia

Bandcamp: https://operentzia.bandcamp.com/

_dsc3977.jpg

_dsc3973.jpg

Utánuk lassan el is dőltünk, majd hirtelen valami beállás félét kezdetem hallani a füldugón keresztül, ami marha izgalmasnak tűnt. Akkor villant be, hogy szerb Urok fellépése lesz, amit megakartam nézni csak a fáradtság miatt, kihagyott a "védelmem". Akkor füldugó ki, energiám már nem volt vissza sétálni, de szinte teljesen élvezhetően, vízszintben végig hallgathattam a sátorban, ezt a sötét, drone - ritual -  experimental - elektronikus masszát!  Kemény mélyrepülés volt a lezárásnak, de nagyon elvitt "valahova"... Remélem egyszer még látvánnyal együtt is belefutok! Másnap reggel meg is támadtam a merch sátrat és meglepetésre sikerült is hanganyagot vásárolni.

Bandcamp: https://urok1.bandcamp.com/releases

folyt.köv.

Címkék: Beszámolók