VÉNA - Koncertfilm

Elég ritkán írok videóanyagokról, de a budapesti VÉNA a magyar post-punk/darkwave vonal egyik kedvence számomra. A 2023-as debütáló anyagukat nagyon bírtam, és az, ahogy ők aposztrofálták a stílusukat "bloodwave"-nek, "necrowave"-nek is, elég találó volt. A Szabó Sára Viola (szintetizátor, ének) és Magyari Árpád (szintetizátor, dobgép, szöveg, ének) felállású duó koncertanyaga több dolog miatt is tetszett. Egyrészt a nyersessége miatt nagyon jó volt hallgatni a felvételt, még ha nem is a legprofibban lett rögzítve a hang, de emiatt van egyfajta koncertvalósága. Továbbá az is jó benne, hogy dupla hosszúságú, több dallal, mint a bemutatkozó EP, és ennek igazán örültem.
A PIRKAN előző lemezét a 2022-es Holy Amnesia-t nagyon megszerettem. Leginkább az elektronika miatt, ami hangszeresekkel együtt tökéletesen "rezgett" nálam. Persze tudom, hogy a zenekar élőben nem ilyen. Az új EP-tartalmat még sem meghallgattam, de rénézésre a borító már nagyon megfogott. Sejtelmes, de mégis erős, a gömb,a tűz, a fák, a logó... A Kettő című lemez sokkal inkább a zenekar valódi arcát mutatja. Sokkal inkább népzene, de mégsem vegytisztán az jut eszembe róla. Igaz hogy kevés népzenét hallgatok már, de valahogy az ő zenéjük nagyon átjön nekem, Leginkább azért, mert ugyan kevernek különböző népek zenéiből hangszereket, hangzásokat, de nekem egy pillanatra sem jutott eszembe, hogy ez nem magyar népzene. Pedig tényleg tudom, hogy nem csak az. Meg ugye az elektronika nem népihangszer. Ez a lemez azért kicsit más, mint a korábbiak. A lemezen három dal van és nekem mind három tetszik.
Ez sem lesz egy hosszú poszt, de fogalmam sincs miért nem írtam korábban a Brnóban alkotó sinks trió anyagairól. Ráadásul nem is egy van nekik, hiszen 2019 óta folyamatosan dolgoznak valamin. Ugyan nem minden lemezüket hallottam, de a 2021-es a nevükkel azonos című lemezüket sokszor meghallgattam. A cseh trió egyébként az új lemezen sem tért le arról az útról, amit a 2019-es lemezükkel elkezdtek. Megszólalásban valahogy pont olyan érett, mint a kezdetekkor. Igaz, az AGEING nem egy teljes nagylemez, hanem egy EP, de én örültem neki, mert teljesen véletlenül akadtam rájuk újra a Bandcamp-en. Abból a szempontból meg nagyon jó ez a hosszúság, hogy azt gondolom, az olvasóim között biztosan van olyan, akit meggyőz ez az anyag arról, hogy hallgasson még több sinks-t és még több cseh zenekart, mert nagyon sok jó van. Szóval akkor röviden róla.
A Sacramento-i FALSE FLOWERS debütáló lemeze egy hónapja jelent meg, de csak most tudtam ráfodulni hogy írjak róla. A névvel azonos című lemez olyan nagylemez, hogy már nem Ep, de még azért nem is nagylemez. Talán azért is írták oda hogy mini EP. Igazából pont emiatt a debütálás miatt nem sok mindet lehet találni róluk a neten, de az biztos hogy a zenekart négyen alkotják: Lory Gil - ének, szinti, Brian Hanover gitár, ének,
Nem igazán tudok olyan zenekart mondani a magyar zenei vonalon, aki hosszú - hosszú évek óta működik, közönsége is van, de hivatalos hanghordozója egyáltalán nem jelent meg az elmúlt 15 évben. Sokszor nem értettem a miértjét, mert a közönség lelkesedése miatt adta volna magát. Igaz a zenekar folyamatos változásokon is keresztül ment, ami az alapító tagok egy részének kiszállásával, új tagok bekerülésével formálódott a mai felállásra. Akik maradtak az kezdő magból Kósa Csaba és Walch Márton frontemberek és köréjük szerveződött most az a csapat, aki végre felvette ezt a három számos anyagot. Úgy tűnik mára helyre kerültek a dolgok, így az EA jelenlegi tagsága: Szabó Dániel
A kölni TV CULT 2023-as bemutatkozó lemezéről írtam korábban, ami hetekig pörgött a lejátszási listámban. Ilyen bemutatkozó lemez után, mindig várom a következő lemez megjelenését, így a nevezett zenekarét is nagyon vártam. Persze tökre idegesítenek ilyenkor a hónapokkal korábban felrakott "bemelegítő" számok. Mivel egyszer minden dátum elérkezik, így az új Industry címre hallgató lemez is kijött és gyorsan rá is ugrottam. Ezt a posztot párnappala megjelené sután írtam, csak most sikerült kirakjam. Csodálkoztam volna, ha valami mást kapok mint amire számítottam. Őszintén szólva, ha nagyon más lett volna akkor talán elsőre csalódott lettem volna, mert a debütáló Colony-t annyira szeretem, hogy persze hogy valami olyasmit vártam. Főleg, hogy a német srácok által egy nagyon jól oda pakolt 10 számos lemez volt. A dalok számában már eleve kitartottak itt is, mert az új lemezen is pont ugyan ennyi felvétel van. 
A Szegeden alakult Kultivátort a kezdetektől követem, a magyar mezőnyben az általam kedvelt zenekarok közé tartozik. Tudtam hogy készül egy új anyag, ami most meg is jelent. A Torzító hegekkel gyógyul tulajdonképpen egy hatszámos EP, mi egyébként egyáltalán nem baj. Sokszor szoktam írni, hogy jó lenne ha hosszabb anyagok lennénk bizonyos esetekben. Náluk nem érezetem most ezt. Egyáltalán nem azért, mert nem tetszik, hanem mert annyira tömény, hogy ez nekem így pont rendben volt. Ezen a lemezen úgy van változás, hogy még sincs változás. De pont azért is írok róla, hogy ezt is kifejtsem. Néhányszor láttam már őket élőben és van személyes kapcsolatom is, így azt hiszem elég jól ismerem a zenekart. Ráadásul az EP-n van két olyan szám is amit korábban hallottam élőben is. Azokról volt már egy benyomásom.
Ide írhattam volna még egy-két kiadót, terjesztőt, de úgyse az a lényeg. Elsőre azt hittem, hogy a norse egy amcsi banda, mert hogy a fenti kiadó az, meg a zenei is arra húzott. Valójában a nevezett zenekar olasz. Egyébként ha csak a zene menne még gyanút sem fogtam volna, énekről mondjuk már annál inkább. Az olasz trió az első anyagát 2019-ben adta ki, ez a lemez a harmadik hosszabb játékidejű megjelenésük, de ez már azért nem egészen csak EP hosszúságú. Elég erősre sikeredett, mert még a lejátszómra is felraktam. Attól erős, hogy egy nagyon jó keverék és emiatt nem válik unalmassá és sablonossá. Aki olvassa a posztjaim az most egyből valami post-punkra gondol szerintem, de az olasz srácok nagyon nem ezt nyomják. Remélem nem sértődnek meg, ők punkként deffiniálják amit csinálnak, de nekem nem az jött le. Persze van benne, de van ebben a zenében más is. Még úgysem az számomra, hogy a bandcamp-es cimkéjükön is ott van ez a stílus megnevezés. A nevük egyébként tisztelgés Harold Norse amerikai beat költő előtt. Bevallom én nem olvastam tőle semmit. Magyarul meg nem is találtam gyorsan semmit tőle. Mindenesetre, ha ilyenek az írásai, mint ez a lemez, akkor az ő dolgai is nekem valók. Visszatérve mi is van ezen a lemezen?
Azt hiszem a Békésen működő das Latornak sem én leszek a legtöbb követőt hozó posztolója, mert valamiért annyira nem vagyok mérvadó. Viszont annyira tisztelem a hozzáállásat a zenekarnak, meg egyébként birom is amiket csináltak eddig is, hogy mindenképpen írni akartam róluk. Szóval! A das Lator negyedik megjelenése ez az EP. Nekem a korábbiak is tetszettek, ahogy a most megjelent Feszültség is. A lemezen hat dal van. Egyértelműen post-punk, de abból is sokkal inkább a punk vonal. Ami nagyon tetszik benne és korábban is, hogy nincs semmi "izzattságszaga". Nincsen a hangzás teljesen kipolírozva szerencsére, hanem végig az volt az érzésem hogy ezt felrántották úgy egy az egyben. Oké, keverve meg megdolgozva megvan, de nem ezen van a hangsúly. A címe találó, mert a
Az elmúlt időszak meglepetés lemeze a Bristolban működő HATEFUL ABADON új anyaga. Eleve egy amerika kiadónál találtam rá kutakodás közben. A brit duót
Amennyiben ebben a hónapban csak ezt az egy elektronikus "pop" alapú zenét hallgathatnám meg, akkor is elégedett lennék. Ugyan felcimkézve post-punknak van a KANN KEIN DEUTSCH, de szerintem nem az. Ez egy marha jó synth-wave, elektronikus post-punk-szinti-pop EP Long Beach-ről. Mondjuk elég populáris ezekben a műfajokban. Egyébként ha nem tudnám, hogy az USA-ból jön, simán azt mondtam volna, hogy Németoszágban vagy az Egyesült Királyságban készült. Zeneileg szinte teljesen szintetizátor az egész anyag, férfi énekkel. Az ének és az egész zene megálmodója Donald Ashton, aki nekem tetsző munkát végzett a bemutatkozó anyagán.