KOSMODROM - Legalja

(2021. Self Released)

kosmorcsik.jpgA szegedi KOSMODROM megosztott egy új felvételt a bandcamp csatornáján. Nem lett könnyű és nem is lett egyszerűbb az atmoszféra a korábbiaknál. Igazán izgalmas, nehéz és mély lett. Nem kell semmi könnyítésre számítani, mert sem zeneileg, sem szövegileg nem történt meg. Az előző felvételekhez képest is borultabb anyag lett szerintem. Ezen a "dalon" Szatmári Gábor - programok, Erdei Lilla - felolvasás és Orcsik Roland  - felolvasás, csengők, doromb dolgozott együtt. Az már az elején egyértelmű, hogy a Legalja nem "csak" egy sima hallgatnivaló. 

A szövegek Orcsik Roland Legalja című 2020-ban megjelent verseskötetének, öt verséből állnak össze. Igen csak jól sikerült ez a 20 perc. Az öt szöveg alatt ugyan nem eltérő a zenei hangulat, meg az alapok koncepciójában sem érzem, hogy hangsúly eltolódások lennének. Viszont a elektronikát a csengők,  a doromb és egyéb hangszerek is jól kiegészítik. A szöveg pedig egy teljesen más réteget képez! Az öt szövegrész felolvasásai is más stílusúak a teljes szerzemény alatt. Máshogy effektezve, hangosítva, amit Roland mellett Erdei Lilla olvasott fel. Ettől is lettek nagyon izgalmasak, de azért nem könnyű befogadni őket, mert az értelmezésük alatt zavart, komfortzónából való kilépést is éreztem magamban. Érdemes elolvasni őket külön is, de én azt javaslom, hogy elsőre mindenképpen olvasás nélkül hallgasd meg, mert sokkal hatásosabb. Főleg amikor visszagondoltam, hogy milyen szavak mondatok maradtak meg bennem belőlük.

A zene egy keverék a zaj kísérlet, a minimalista elektro-industrial, a dark-ambient határ vonalain. Nagyon el vannak a találva a versrészekhez. Például olyanokra gondolok, hogy a nyitóvers alatt egy lüktetés van,  kalapáláshoz hasonló hang becsapódásokkal. Olyan pulzus számot emelő, feszültségkeltő lüktetés. Egy másik alatt mély basszusok vezetnek végig, némi hang kilengésekkel. Bevallom kevés ilyen izgalmas magyar anyagot hallani. Feltéve, ha szereted a szokatlan elektronikus cuccokat. Az egész egyébként, ha kellő hangulatod van hozzá, folyamatosan szív magába. Vannak olyan részek, amikor menekülni akartam belőle, de mégis végig ment. A többedik hallgatásra kezdtem igazán értékelni egyben az egészet. Miért? Azért, amit már írtam. Mert különleges, szokatlan, felkavaró, elgondolkodtató. Talán egy irodalmi, agy és lélek megmozgató zenés, zaj - elektronikus - irodalmi performansznak is nevezhetném! Szerintem nevezhetem. Sok sikert hozzá!

Címkék: Lemezek