TieF Lärm - Monogram
(2025. Self Released)
Borzalmasan "nagy zaj" van a zenében is, emiatt sokszor nagyon kell kaparjak az emlékeimben, hogy hallottam-e már valamit korábban vagy nem. Miért is írom ezt? Azért mert az orosházi báziusú TieF Lärm zenéjét már korábban hallottam, de teljesen kiesett. Egy szerencsés véletlennek - már ha va ilyen - köszönhetően találkoztam Feldmann Tiborral, akivel beszélgettünk erről - arról majd kiderült, hogy Ő áll a név mögött. Utána az Ő segítségével jöttem rá arra is, hogy a 2023-as New Horizon: Hungarian Electro - Industrial Complation-on volt egy dala, amről írtam és külön kiemeltem a szezeményt, mert nagyon tetszett. Most nem erről lesz, hanem a tavasszal megjelent Monogram című EP-ről.
A háromszámos anyagra bármennyire hivatkozik hobbiként a szerző, ezek a dalok számomra többek, mint hobbi. Persze értem, mit jelent a szó és a mögöttes tartalmát is. Kapásból szimpatikus számomra, hogy magyar nyelvű szövegek vannak a dalokban. Ráadásul a szövegek nekem elég borúsak, sőt az egyszerűségük és a nem túl színezettségük ellenére nagyon elgondolkodtatók és be is indított bennem agyalást. Mert hogy mindegyik a monogrammről szól, de mégsem csak arról. Akkor a zenéről is egy kicsit. Nagyon jó esszencia az E.B.M.-nek, az electro-industrialnak és megmerem kockáztatni, hogy nagyon - nagyon halványan a szinti-popnak is. Nagyon érződik, hogy a szerző nagyon régóta benne van ezekben a műfajokban, ezért zeneszerzési szempontból sokkal több szinten mozog. Ezt mire alapozom?
Egységes a hangulata a számoknak, de a linearitása és követhetősége ellenére, több váltás és kiszámíthatatlan megoldás van benne. Ezekben a zenékben sokszor előfordul, hogy végig van egy lüktetés, de ugyanúgy mozog végig az egész dal. Itt viszont nagyon sok effektezéssel, hangok panorámázásával teljesen fenntartotta az érdeklődésem az adott szerzemény. Ezekben, ahogy a korábban a válogatáson megjelent lemezen szereplőnél is nagyon tetszett, hogy nem a szöveg vagy a refrén okozott felemelő pillanatokat, hanem a zene feszessége és a hangok bejövése vagy éppen kiszállása egy adott résznél. Olyan mintha ezeken a hangszüneteken keresztül hagyna hallgatóként fellélegezni és a zene is ettől pulzál, "lélegzik" igazán. Persze a basszusok meg a dobok vastag alapok, de engem mégis ezek a felélegzések húztak bele a TieF Lärm sötét, elektronikus világába.. Erre jó példa harmadik Csak két betűben is megy cin, de nem végig sorozza az ütemet, hanem vannak szünetek. Mondjuk ha ketegórizálni akarom, akkor ez egy E.B.M., elektro - industriál közel 15 perc, de nagyon agyas és nem az volt a cél hogy teljesen lebombázza vagy letapossa a hallgatót. Eddig is, de mostanában ebben a fajta elektornikus vonalban is egyre több, egyre jobb és érdekesebb előadó van itthon számomra. Nekem főleg azok tetszenek, amik ugyan hozzák a műfajok kezdeteit, de lekövethető a zenéjükben, hogy az egész elektornikus zenei fejlődést letapogatták. Nem biztos hogy tudatosan, de ez meg is jelenik a felvételeikben. A Monogram nekem egy ilyen EP, így igazán érdekel, hogy a "hobbi" mikor folytatódik kiadvány formájában. Kizártnak tartom, hogy a sorolt stílusok közül ha valaki kedveli valamelyiket ne tudja ezt a lemezt meghallgatni. Hallgassátok!
Letöltés, meghallgatás itt. https://tieflarm.bandcamp.com/album/monogram