TeHÔM - Legacy

(2024. Cyclic Law)

tehom.jpgEgyértelműen én vagyok tudatlan, de az 1991 óta működő horvát TeHÔM-ről nem hallottam még. Meglepett amikor megláttam, hogy milyen múltjuk és mennyi kiadványok van. Igazából nem bányásztam utánuk most sem, de az új lemezük megint a fejemre tapasztotta a fejhallgatót. Pedig nem könnyű lemez, nem könnyű hangulatokkal, de olyan egységben és a erőben, hogy nem tudtam abba hagyni a hallgatását. Még csak január vége van, de elég erős a beköszönés a dark - ritual - ambient vonalon. Ráadásul van rajta egy elég meglepő átdolgozás, bedolgozás, rádolgozás... Nem is tudom mi, de ez is benne lesz a posztban.

Szóval akkor kezdjük a meglepővel, már csak azért is mert az első felvétel az, amiről szó volt feljebb. Az első Lamentation egy Arvo Part darab "megdolgozása" elektronikával. Ez nagyon más azért, mint Part darabjai, ezért is írtam megdolgozást. Teljesen más atmoszférát hoznak bele, sokkal sötétebb és sűrűbb. Mondjuk elsőre nem tudtam elengedni az  észt zeneszerző eredeti műveit, de másodjára már nagyon tetszett az, hogy ez más  lett. A második felvétel a Subterranean Waters egy nagyon lassan hömpölygő hangfolyam, amiben már feltűnnek dobok, torokének és a ritual - ambinet elemei. Sőt lassan bővül és emelkedik fel az egész szerzemény. Nem rövid a maga 8 percével, de nagyon el van találva mikor legyen vége.

 A harmadik Theos Agnotos megint kicsit más világ, mert ez a darab sokkal inkább dark - ambient nekem, mint bármi más. Érdekes, hogy ez sokkal nehezebb volt, mint az előző. A végén az ének és a csengő nagyon jó lezárása a felvételnek. Nekem nagyon egyben van, mert teljesen kikapcsolt.

A címadó Legacy egy "hangorgia", mégpedig azért, mert csörög, hullámzik, énekel, beszél, fúj, kavarog. Nagyon elvarázsoló 8 perc és ebben is hihetetlenül érzik, hogy mikor kell abbahagyni, hogy ne legyen önismétlő vagy unalmas. Nagyon rendben volt eddig mindegyik szám, de már túl jártunk lassan a félórán és elkezdtem aggódni, Mégpedig azon, hogy fenn tudják-e tartani az érdeklődésem. A félelmem alaptalan volt. Ugyan a legrövidebb a Space for Dead Souls, de az üst dobok, a férfi által elmondott szöveg, ahogy az elektronika a dobot támogatja és visszafelé is ez van, plusz a gomolygó hangok nem engedtek felállni. Kicsit ritual, kicsit dark - ambinet, aztán váltakozva benne nagyon egyik vagy nagyon másik lesz egy - egy pillanatban. Nagyon rendben volt A záró The Deep Sleep elég sötét lett, de nagyon elkapott. Nagyon lassú ez is a visszatérő ütősök hangjával, amik nem nyomják el az elektronika ködjét. Szerintem tökéletes végkimenetele az albumnak.

Nagyon erős lemez lett a Legacy, még úgyis, hogy korábban a TeHÔM.t nem hallottam soha, így nem voltak sem elvárásaim, sem prekoncepcióim. Mély, igényes, erős dark - ritual - ambient. Egyedül léthez a zenével és egy különleges világgal nagyon ajánlom! Úgy telt el 40 perc, hogy észre se vettem.

Meghallgatás itt: https://cycliclaw.bandcamp.com/album/legacy

Hosszabb videó verzió.

Címkék: Lemezek