Hideg Roncs – Live – 03.20.2015.

(2015.Szerzői kiadás)

hrp.jpg

Számomra is meglepő, hogy egy új Hideg Roncs kiadványról írok. Akik a '90-es évek elején követték a hazai fanzine kultúrát, minden bizonnyal találkoztak a zenekar nevével. Ha máshol nem is, de ha a Második Látás a kezükbe került biztosan, mivel az Rácz Mihály lapja volt, aki a Hideg Roncs tagja volt akkor is, ahogy ma 2015-ben is. Az már korán sem biztos, hogy hallottak is zenét a duó felállástól, pedig akkor igazán izgalmas volt a hasonló kísérletezni merő zenekarok meghallgatása. Igaz, abban az időben nem nagyon léteztek zenekarok az ambient – experimental - drone vonalon, vagy nem nagyon értette azokat senki. A Hideg Roncs ennek ellenére fellépett Európa számos városában, az akkor elég híresnek számító Drone Records kiadott tőlük egy bakelit kislemezt, majd a '90-es évek vége felé hidegre tették a srácok a zenekart a roncsokkal együtt. Az első mondatban szereplő meglepetés pedig annak szól, hogy majd „tizenx” év csend után tavaly láttam a Broder Ferenc, Rácz Mihály felállású Hideg Roncsot élőben, most pedig megkaptam a „csináld magad” mozgalom jegyében elkészült új hétszámos zenei anyagukat.

Bevallom, egyből kapcsolódási pontként ugrott be a Trafik Klub, ami egykoron a Tilos az Á volt és itt is játszott a '90-es években a zenekar, ahogy most is. No, de ez nem egy nosztalgia írás, azt megtettem pár évvel ezelőtt az endhits.hu-n, ez a jelen. Nekem tetszik a lemez borítójának egyszerűsége, ami egy vékony DVD tok, az első borító Káplár Árpád rajzával díszítve, hátul a setlist és egyéb infók. Az első szám a lemezen egy ősrégi HR felvétel újra gondolása a Bálnák éneke, amiben egy bálna hangja adja az alapmotívumot, erre jönnek a digitális delay-jel effektezett basszusgitárok húrjain az ujjak húzásának hangjai, némi ritmizálás, zajok és egyebek. Persze, lehet mondani, hogy ezt már eljátszotta a '90-es évek elején a az Ultramarine vagy a Psychic TV, csakhogy a Hideg Roncs hamarabb megcsinálta ezt és a legendárium szerint a PTV kapott is abból a felvételből. A következő Hang is egy újraértelmezés, nagyon mély darab, majd következik az Éjjel, ami alatt már félig meditatív állapotban voltam. A lemez egyik legerősebb darabja a negyedik szám, a Kiszáradt a tóbul című, ami egy idős paraszt ember monológ - éneke vezet fel, az ismétlődések, a zajok egyre jobban kikapcsoltak közben a „beszéd” felvezetés segíti is a belesüppedést ebbe a kiszáradt tóba. (Igaz, ugyanennek a felvételnek a demo verziója a hetedik, záró felvétel is a lemezen. Nekem ez a demo verzió letisztultabbnak tűnt.) Visszakanyarodva a lemezhez, a Nappal című tétel volt a legnehezebb, kicsit már fullasztó, mert az előző négy szerzemény sem könnyed darab, aztán fellélegzésnek a Kinyitottam a világnak a szemit következik, ami ki is nyílik, ha az ember belesüllyed a Hideg Roncs felvételeibe, mert a ritmus itt erős szerephez jut, ami kell is, hogy sikerüljön feldolgozni a lemez hangulatait.

Kicsit féltem ettől a lemeztől, mert valahogy a koncertlemezek a ambient zenékkel nem szoktak jól elsülni. Jelentem, ez az anyag teljesen rendben van így, a közönség tapsával, beszűrődő hangjaival együtt. Az elmúlt egy évben kétszer is láttam a duót élőben, jó volt – jó volt, de lemezen hallgatva erősebb hatást gyakorolt rám.

Nagyon nem háttér zene, mert csak a koncentrálással tud szerintem betalálni a szerzeményekből jövő mélység, ami ugye élőben a koncerteken a hangerő miatt adott, otthon nem biztos. Én fejhallgatóval hallgattam, ami kizárt minden zajt és úgy nagyon átjött.

Izgalmas, de nem könnyű emésztésű hanganyag a Hideg Roncs új lemeze. Talán egy picit lehetne rövidebb és az effektezett „húrkaparásból” kicsit kevesebb, meg még egy kis ritmus és nálam a tökéletesség határát súrolná ebben a stílusban. Ezek ellenére, megy a Horhos és a Vidna Obmana mellé a polcra.

 Rendelés: https://www.facebook.com/pages/Hideg-Roncs/1423616117910459?fref=ts

Belehallgatás: https://soundcloud.com/hidegroncs

Címkék: Lemezek