AEAEA – Drink the New Wine

(2014, Twilight Records)

aea.jpgA legutóbbi Jarboe koncert után vettem egy Helen Money albumot, amihez kaptam egy Twilight Records kiadványt. Mivel semmit nem tudtam erről az argentin kiadóról, meg a titokzatos nevű AEAEA-ról, egyből ki is csomagoltam, amikor hazaértem. Aztán kinyitva kiderült, hogy ez talán valami izgalmas dolog lesz.

A lemez Anni Hogan angol producer, DJ, zeneszerző hölgy köré épül, aki korábban együtt dolgozott a következő zenészekkel a teljesség igénye nélkül: Marc Almond, Cabaret Voltaire, The The, Nick Cave, Test Dept, Einstürzende Neubauten… tovább nem is sorolom. Impozáns kis lista szerintem, ajánlólevélnek mindenképpen. Mellette közreműködik a lemezen Meredith Yayanos hegedűs és az Amber Asylum énekesnője Kris Force, aki egy remek énekesnő, zenész, és aki ismerős lehet még a Neurosis lemezekről és Jarboe anyagairól is. Az albumon a harmadik fő közreműködő – ezek után nehéz kitalálni – természetesen Jarboe maga.

 

A lemez tizennégy felvételt tartalmaz. Az első Whelm Prelude egy indító hegedűs, rövid szárnyalós darab, ami után az Another Day átengedi a szerepet a zongorának, Kris Force énekének és egy hegedűnek, amelyektől kapunk egy szép kis zenei darabot. A harmadik Climb egy éteri merengős darab, ütősökkel kezdődik, majd Jarboe éneke viszi magával a hangulatot, valamint Zoe Keating csellista is szerepet vállal, így leginkább kettőjük játékára épül a szerzemény. Újabb zongorával, elektronikával fűszerezett tétel jön, ahol mindhárom hölgy aktívan tevékenykedik. Kris Force a szöveget, Jarboe a vokálokat, míg Anni Hogan a zenei alapokat adja. Az ezt követő Vision Doll effektekből, hegedűből és zajokból épül fel, egyfajta rituális zeneként is felfogható az ismétlődései miatt, a folytatás a Cine, ami még mélyebbre húzott ebbe a meditatív háttérbe. Egyszerű darab, de nagyon mély elmerülős három perc. A címadó Drink the New Wine egy törzsi dobbal kezdődik, amit Jarboe vokálja erősít a háttérben érdekes zajokkal, a végén egy nagyon furcsa női hanggal megspékelve. Szerintem a legerősebb hat perc a lemezen, majd jön a nyolcadik darab a The Light is All vonósokkal és az énekesnőkkel. Az ezt követő Gaze-ben olyan szépen, de egyben fájdalmasan énekel Kris Force, hogy szinte befordultam tőle, ráadásul a háttérzajok is inkább dark-ambientnek tűntek, mint egyszerű kíséretnek. Ezután mi jöhet még? Egy abszolút elektronikára felépített darab, thereminnel kísérve és a következő Labyrinth is ezen a vonalon megy tovább és nem perdülünk táncra tőlük, de elértek és belém másztak. Az ezeket követő Timestry egy misztikus dráma zenéje is lehetne, ami egy kolostor falain belől játszódik. A két korábbi szerzemény inkább utazós ambient volt, de ettől szabályszerűen féltem! A Whelm Postlude tisztít kicsit a képen Meredith Yaynos hegedűinek köszönhetően, de az utolsó Lost at Sea-vel a művésznők ismét egy sötét erdőbe visznek kézen fogva és a közepén elengedik a kezem és el is tűnnek. Legalábbis én úgy éreztem!

Akik ismerik a felsorolt hölgyeket, szerintem az írás nélkül is nagyjából tudják, milyen lehet ez a lemez! Olyan! Nem könnyű…

Érdekes anyag, mert ugyan tényleg nem könnyű az AEAEA, de nagyon mély részek vannak benne, ami miatt mindenképpen végig akartam hallgatni. Túlmutat a zenei határokon akár az ambientet, akár a kortárs komoly zenét, akár az experimentalt nézem: a Drink the New Wine kicsit mindegyik, de igazán egyik sem. Érdekes egy órát fog tudni adni, ha meghallgatjátok!

http://aeaea.bandcamp.com/

Címkék: Lemezek