KENTIN JIVEK - El Circo Cubierto

(2020. Self Released)

kentin2.jpgKENTIN JIVEK egy Párzsban élő, francia multiinstrumentalista szerző, akinek a 2016-os lemezéről az elmúlt év elején írtam annak kapcsán, hogy Magyarországon koncertezett. Sajnos nem tudtam megnézni a debreceni MODEM-ben, de a lemeze nagyon mély benyomást gyakorolt rám. Az elmúlt hetekben megkaptam Tőle a 2020. májusában megjelent El Circo Cubierto című lemezét, ami tavaly ősz és idén tavasz között készült. 

Jó néhány napot vártam, hogy meghallgassam az anyagot, mert valahogy olyan érzésem volt, hogy ezt nem munkába menet vagy csak úgy belefülelve kellene megtennem. Természetesen igazolt is az élet, mert az alig  25 perces album pont arról szól, hogy átkapcsold magad a zenére. mert nem "nehéz"  lemez, de a hangszerelése  és a hangulata nagyon érdekes és magával ragadó. Egyrészt, mert az akusztikus hangszerek mellett nagyon sok elektronikus hang is megszólal, de nem uralja egyik vagy másik a felvételeket. Plusz a francián kívül, spanyol és angol nyelvű ének is van rajta, ami egyféle "hatás keveredést" is okozott bennem. Nekem eleve tetszik Kentin orgánuma, mert felidéz bennem előadókat, olyanokat mint a Fire+Ice, Changes vagy néhány neofolk előadó. Bár az ő éneke sokkal finomabb és érettebb is, mégis valahogy ez ugrik be.

A lemezen található minden felvételnek több rétege van, mert valahol számomra az ambient-nek, a pszichedlikus zenének, meg a neofolknak az esszenciái sokszor Kentin Jivek munkái. Az El Circo Cubierto-val sincs számomra máshogyan, nem fogok sorban menni a dalokon, de például elsőre több is nagyon megfogott. Az egyik kedvencem a záró ZÉPHYR egy nagyon mély dal lett és felidézte bennem a Death In June kísérletezőbb számait, viszont ez a dal sokkal finomabb, lágyabb. Olyan mint valami vízalatti gyenge örvény, ami néha magához ránt, de ha elengeded magad nem húz le, hanem a felszínre dob. A kezdő Chaos Paradise a finom zongora kezdésével és az ének felvezetésével, már elve megalapoz egy fajta réveteg hangulatot, amikor az elektronika elkezdődik gondolhatjuk talán, hogy elvisz valahová másfelé, de nem mert vissza tér a a zongorával kísért dalszerkezet és ugyanazt merengő hangulatot hozza vissza. A második John Malkovich vonós samplinggel kezdődik, majd keverve az angol és a francia nyelvet egy ének cenrikusabb darab lett, ami egy nagyon érdekes szerzeménnyé áll össze, aminek nagyon egyszerű, de megkapó levezetése van. A következő Léonie egy akusztikus gitárral kísért befelé forduló szerzemény, ami elég finom, de igazán mély érzéseket mozgat. A négyes Argentina egy spanyol nyelvű dal, amiből egy szót sem értek, nincs benne tangóra utaló hang, bár a szövegben a szó elhangzik, mégis valahogy átjött az egész és csak az járt a fejemben, hogy: Járhatott ott és ezek az Ő tapasztalatai. Európai emberként meg fogalmazva Argentína, saját magának? Lehetséges! A következő Venus into the Moon egy nagyon személyes dalnak tűnik, ami megint csak ezt a merengő hangulatot csempészte vissza az éneken keresztül az albumra. Ami már olykor egyfajta balladának is tűnt a második hallgatásra. Az utolsó dalról meg már írtam, de ez így egyben van rendben. (Mégis csak végig mentem a dalokon...)

Egyébként minden címhez rendelt a szerző valami egészen személyest, amiről szólnak a dalok, ha jól értettem. Ezeket: Chaos Paradise (Politics), Léonie (Love), John Malkovich (Cinema and Entertainment), Argentina (Trips and roots), Venus Into The Moon, (Confrontation with yourself), and Zéphyr (The Future and Influences of natural elements).

Nagyon jó kis anyag, nem elvetemült, nem nehéz, de mégis mély, megérintő, sok hangulattal. Pont olyanokkal amit neked kell majd megtalálni, ha megakarod találni  és megakarod élni hallgatás közben.

Meghallgatás, vásárlás itt: https://kentinjivek.bandcamp.com/album/el-circo-cubierto-2

web: https://www.kentinjivek.com/

Címkék: Lmezek