PUCE MOMENT - Sans Soleil

(2025. parenthésis records)

ouce.jpgA Puce Moment egy francia duó, ami 2005-ben alakult és Pénélope Michel és Nico Devos a tagjai. Igazából mindketten hangművészek, akik multiinstrumentalisták is. A zenét sokkal inkább egy művészioldalról fogják meg, mint keretekbe vagy stílusba szorított hangok összességeként. Számos kiadványuk jelent meg eddig is és különbőző kiállítások, színházi előadásokhoz is készítettek anyagokat. Egyébként érdemes belehallgatni több felvételükbe is, mert nagyon érdekesek és profik is. Nem különben a most megjelent Sans Soliel, aminek a címét elolvasva, egy teljesen más zenei világra gondoltam mint amit hallani lehet a lemezen. Igazán a hallgatás közben kezdtem utána nézni pontosan, hogy mi is "történik" a lemezen. Mondjuk, ha vettem volna fáradtságot, hogy a számcímeket megnézem, akkor már kapisgáltam volna. Ilyen amikor először a tartalom érdekel, nem az ismertetők, meg a számcímek. Szóval akkor mi is ez az album?

A lemezen kilenc felvétel van és "hőseink" egészen Japánig utaztak, hogy megfelelő hanginspirációt, nem utolsó sorban hangmintákat vegyenek fel a lemez elkészítéséhez. Mindezt  azért, mert a japán gagaku zenei világába akartak elmerülni. Mi az a gagaku? A Japán Császári Udvar zenéje,  a szó pontosan "elegáns zenét" jelent. Amely eredete igazából nem japán, hanem a kínai buddhizmussal került át a szigetre a VII. század körül. Pontosabban vitték. A X. századra a Japán legismertebb zenei formája lett (Olvass utána a neten, ha részltesebben érdekel.). Ez nem csak szertartásokhoz, hanem egyéb alkalmakhoz is "hozzárendelt" műfaj lett. Ami nagyon fotnos, hogy  leginkább a hangszerek kerültek be a japán zenei kultúrába. Innen jön a koto, a shkuachia (egyfajta furulya) és elég sok más japán hangszer. Ez most úgy jön ide, hogy ugyan lemez Franciaországban készült, de a a hangmintákat, ami a gagaku-t meghatározzák a The Gagaku Music Society of Tenri segítségével rögzítették Japánban. Ebből és az elektornika "vásznából" jött létre ez a teljes lemezanyag. A hangművészetről sokaknak az experimentális dolgok jutnak eszükbe, de ezen a lemezen nem egészen erről van szó. Ahogy feljebb írtam itt az elektronikai alap sokkal inkább egy vászonra felvítt háttér vagy hatáskeltés, mint maga a "tárgy". Az a bizonyos "tárgy" a tradícionális hangszerek hangjainak, azok kompizíciójának és a néhol  igencsak ambientes izgalmas zenai alapok, hangok keveredéséből jön létre. Ezek a programozott, generált elektornikus alapok egyébként nagyon jól símulnak össze sok helyen a japán hangmintákkal. Valahogy az egész lemezen ez a két hatás nagyon erősen  hol erőíti, hogy kicsit visszafogja egymást. Ettől nagyon stabil megszólalása és  érzelmi pulzálása van. Legalábbis bennem elindította az utóbbit. Ami nagyon tetszik még, hogy ugyan nem rövidek a szerzeméynek, de nincsennek is túl nyújtva és végtelenül fegyelmezett az egész. Szóval úgy tradícionális és úgy ambientes, hogy mindkettő teljesen egyensúlyban van végig. Ráaádsul szerintem nem nehéz a San Soleil, de mégis kikapcsoló és nem felszínes. Mindeképpen megér egy "kikapcsolódásra való" időt!

 Meghallgatás itt: https://pucemoment.bandcamp.com/album/sans-soleil

web: https://pucemoment.org/

 

Címkék: Lemezek