COIL - Stolen & Contanimated Songs

(2019. Cold Spring Records)

coil.jpgTisztában vagyok vele, hogy az eredeti megjelenése a COIL lemezének nem 2019, hanem 1992. Ebből kitalálható, hogy a tavalyi egy újra kiadása az albumnak. Majd 30 évvel később  kiadni valamit elég nagy bátorság. Bár ennél a duónál nem annyira, mert ez a lemez szerintem egy elektronikus zenei mérföldkő és valahogy még mindig friss, még ha megosztó is. A COLD SPRING RECORDS valahogy rá állt az újra kiadásokra, mert az elmúlt években kiadta pl. újra többek között az SPK, Psychic TV néhány lemezét is. Ez az album megjelenés azért fontos, mert annak idején  szinte beszerezhetetlen volt itthon vagy ha beszerezhető volt, akkor nagyon drágán. Nekem egy TDK kazettán volt meg, mert volt egy barátom akinek én hoztam külföldről a '90-es évek közepén. Csak nekem épp nem volt rá pénzem, ezért átvettük kazira.

Az album igazából egy kísérleti anyag, az industrial, elektronikus experimental - már ha van ilyen -, acid house határán. Nem könnyű hallgatni való pont amiatt, hogy nem határolhatók le a zenei keretek és szerintem a stílus sem. A hangzás meg elindított a kísérleti elektronika tágabb használata felé valami újat. Megint csak szerintem. A Stolen & Contanimated Songs egy másik lemez a híres, hírhedt Love's Secret Domain szerzeményeiből és annak töredékeinek ötleteiből állt össze. A Love's  lemez 1988 január és 1990 októbere között készült, és ne felejtsük el, hogy ebben az időszakban az elektronikus hangszerek programozása is sokkal macerásabb volt.  A fent nevezett album 1992-ben jött ki, nem egészen az LSD után egy évvel. Szóval a két lemez együtt is pontos lenyomata a COIL akkori helyzetének, ami egy új irány felé valami mozdulás jelzése is lehetett volna, de nem lett. Vagy pontosan nem is tudom, mert innentől inkább kollaboráló projektekben vettek rész a készítők. Azt hiszem az Horse Rotovator, LSD és a Stolen lemez hármasa az industrial  acid house - noise - experimental elektronikával kísérletező zenészek, zenekaroknál egy megkerülhetetlen összeállás.

Nem hiszem, hogy bármi mást is írnom kellene róla, mert aki ismeri a COIL-t annak amúgy sincs semmi újdonság a fenti sorokban. Aki meg nem annak remélem valamennyire felkeltettem az érdeklődését egy belehallgatásra. Mindenesetre ez egy megosztó lemez, de én izgalmasnak találom és most itt a lehetőség, hogy aki szeretné megismerje vagy fizikai formátumban begyűjtse.

Ja! Sajnos a két tag John Balance (2004) ésPeter Christopherson (2010) eltávozott az élők sorából, ezért új anyaguk nem lehetséges, hogy készüljön.

 A lemez először jelent meg vinyl formátumban, meg persze CD-n újra. Kissé átszabott borítóval. A napokban gondolkodtam, hogy megrendelem a kiadótól, erre belefutottam a MediaMakt-ban leértékelve. Természetesen a CD verzióba, de egyébként is azt vettem volna meg, mert ez is olyan zene, amit inkább egyben "tolok" végig.

Belehallgatás, rendelés: https://coldspring.bandcamp.com/album/stolen-contaminated-songs-csr276cd-lp

Infók: http://brainwashed.com/coil/

Címkék: Lemezek