BlackWeald - 666 Minutes in Hell

(2021. Self Released)

blackw.jpg

 

Fogalmam sincs mivel kezdjem, mert eleve a címen is van aki felakadhat. Tipp? Black metal, death metal? Egyik sem, hanem egy magyar dark-ambient, drone, apokaliptikus zenei nagy album Magyarországról. Amikor üzenetben megkaptam a promóciós anyagot, először azt hittem elgépelt a feladó valamit, vagy én látom rosszul. Aztán felvettem a szemüveget is, és nem láttam rosszul. Pontosan 11 óra zenei anyag, ami sötét, nem könnyű, nagyon hosszú és nagyon... Na, ezt majd mindjárt kifejtem.

 

A BlackWeald lemezén, 40(!) tétel szerepel, amelyek különböző mélységű és hosszú darabok. A leghosszabb felvétel, több mint egy óra. A rövidebbek 5 perc körüliek.  Azt nagyon gyorsan felejtse el szerintem mindenki, hogy ezt egyben le lehet tolni. Legalábbis tisztességesen nem, mert ez nem az a fajta "hangfestészet", ami csak úgy szólhat a a háttérben. Nekem több mint, egy hónapba telt, mivel annyira sűrű és annyira befelé fordító, hogy alkalmak és persze megfelelő idő, hangulat is kellett hozzá. Például a leghosszabb, egy órás An Ancient Draining Room annyira sötét, néhol drone-os mély hömpölygése teljesen kiütött, hogy utána egy nagy levegővel álltam fel. Azt mondtam, hogy egy darabig nem folytatom. De esküszöm, utólag jól esett ebben a világban kalandozni. Napok kellettek mire újra neki ültem újra egy - egy tételnek. Vannak benne sokkoló darabok, Az A Cold Funeral egy teljes temetési hanganyag, ami bevallom nekem kényelmetlenséget okozott, mert ezek az események annyira személyesek szerintem, hogy nem hittem a fülemnek. A végén megtűzdelve a Szomorú vasárnap zongora dallamával, ami nekem nem annyira jött be, mert túl sok helyen hallottam már. Mondjuk az ezt követő Coffin Snather, meg egy nagyon jó drone, industrial, dark-ambient darab, a maga negyed órájával. Érdekes a Flood and Whirlwinds... is a szövegével, és még a háttér zene is tetszik. Mondjuk ezt tökre hiányoltam, hogy a szövegekről nem derült ki, hogy honnan vannak. Igazából ezek a szövegek nem állnak közel hozzám, de mégis van egy nagyon hatásos, az emberbe behatoló mondanivalója. Jó darab, a végén a suttogás kifejezetten tetszik. Sokszor éreztem azt, hogy a morgó, kavargó darabok elkezdenének untatni, aztán jön egy nem kevésbé sötét felvétel, mint mondjuk a Buried by Time and Dust a kis minimalista zongorájával, ami a más hangszerelés miatt, ugyan nyomasztó, de mégis csak más hangulat hullámzást hozott, és valamiért újra megfogott. 

Egyébként bármelyik részt is hallgattam, mindig voltam bennem a végére egy fajta feszültség. Sőt, sokszor az is bevillant: Akarom én ezt? Azt hiszem talán azért ugrottam újra és újra neki, mert minden alkalommal valamilyen hang, vagy koncepció kilökött a komfort zónámból. A szisztémám egyébként az volt, hogy amikor érzelmileg stabilabb voltam, akkor ültem neki a hosszabb daraboknak, majd ha még volt bennem még "szusz", mert nem "nyomott agyon" a BlackWeald, akkor a körülötte lévő rövidebb tételeket hallgattam, hogy összeérnek-e. Volt ahol nekem igen, de volt ahol nem igazán. Azt hiszem pont ez is lehetett készítéskor az egyik koncepció, hogy egyszer húzzon le, majd kicsit "engedjen fel" egy levegőért.

Bármennyi időt is eltöltöttem a BlackWeald lemezével, egyszerűen képtelen vagyok többet írni róla, mert ahogy írás közben jönnek vissza belőle a képek, kicsit megkavar, megzavar még mindig. Az albumhoz van egy  letölthető 154 oldalas booklet is, ami manipulált képekből áll, de nagyon sötétek és érdekesen kitekertek. Ez sem olyan: egyből végig nézem mindet jellegű anyag. Egyébként nem rosszak.

Kaptam egy teaser videót, ami egyfajta esszenciája a 11 órának, ami viszont szerintem nagyon jó lett, és jól értelmezhető. Jól felépítve és kezdetnek ez a 20 perc teljesen rendben van. Fogalmazzunk úgyhogy, hogy hallgatóbarát idejű. Ettől azt hiszem, néhányan biztosan kedvet kapnak hozzá, hogy mélyebben belemerüljenek.

Érdekes koncepciójú lemez, de nagyon - nagyon hosszú. Szerintem a kevesebb, itt nekem több lett volna. Utóbbi talán azért, mert azért annyira nem szeretek a "démonaimmal" küzdeni és marcangolni magam és a világot. Lehetséges, hogy más hallgatónak meg pont ez fog bejönni.

Minden tiszteletem az alkotóé, mert nem semmi lehetett ezt összerakni, keverni és kidolgozni. Sem fizikai, sem mentális szempontból! 

Egyébként meg azóta, felmerült egy újabb nem kevésbé, sötét, de valamivel rövidebb anyag is a Bandcamp oldalra.

Meghallgatás, letöltés itt: https://blackweald.bandcamp.com/album/666-minutes-in-hell

Fbbok: https://www.facebook.com/BlackWeald

 

 

Címkék: Lemezek