FACTOR PRESSURE - место без памяти

(2021. Sierpien Records)

factropre.jpgCsak vissza találtam a szentpétervái post-punk, dark-wave Sierpien kiadóhoz. Egyre jobban bírom az orosz post-punk vonalat. Főleg, hogy az orosz bandák szerintem elég vakfoltok itthon is. A FACTOR PRESSURE  második lemezének címe a Mesto bez Ramyati, valami olyasmit jelent, hogy az "emlékezet nélküli hely". Egyébként nem vagyok benne biztos, hogy ez egy teljes zenekar vagy hány darab taggal működik, mert nem találtam róluk semmit. A lemezborító sem kevésbé komor, ami egy elég ismert második világháborús fotó.  Az meg még érdekesebb, hogy a település ahol ének, Arhangelszk Moszkvától északra fekszik a Fehér-tenger egyik öblében. Eleve emiatt is volt nekem érdekes a banda.

A lemezen kilenc dal van, amennyiben belehallgatsz, akkor egy zenekar fog eszedbe jutni, még pedig a Joy Division. Elsőre nekem elég sok mindenről, az énekről mindenképpen, aztán a vannak durván nagyon - nagyon hasonló basszus mentek is benne. Az első száma Stress- ben  - direkt angolul írom - van egy fajta báj, ahogy néha olyan a gitár mintha hamiska lenne, meg olyan kicsit út keresős. Az ének egyébként nekem ott még kifejezetten idegesítő volt a Ian Curtis áthallás miatt. Igazán a harmadik számnál az A Hopless State-nél kezdtem rácsatlakozni a zenéjükre, bár ott sem tudtam elengedni a nagy előd számait. Egyébként, ha meghallgatod neked sem fog sikerülni, abban teljesen biztos vagyok. A negyedik Conditioning-ban a refrén annyira oroszos annak ellenére, hogy az ének itt is Ian. A többi számban is sorakoznak számomra ezek az áthallások, az egyetlen kakukktojás a lemez felénél a csak zongorás Silence. Utána folytatódik "szellemidézés", meg néha azért zeneileg érzek benne egy-egy "megbicsaklást", de  azért van egy bája az egésznek. Talán az utolsó három számnál, már mintha valami súlyosabb irányba is kimozdulnának. Talán.

 Persze tök egyértelmű Joy Division hatások ének és zenei fronton is, de néha még is megfogott benne valami. Pár helyen az orosz nyelvű ének, máshol a szomorkás hangulata. Sok különlegesség nincs benne, de azért valamit még is bejött, mert akkor nem hallgattam volna meg legalább ötször -  hatszor. Nem találták fel a spanyol viaszt, meg lehet zavaró lehet az nagyon másolás, de engem valamiért mégis megfogott. Ezért megírtam. Hallgassatok bele! Hátha...

Bandcamp: https://sierpienrecords.bandcamp.com/album/mesto-bez-pamyati

Mi ez, hanem Joy Divison "leszedés"? Mégis ez a szám tetszett a legjobban.

Címkék: Lemezek