SenkWaves - A Senkrecht Compilation

(2022. Senkrecht Records)

shenkw.jpgA magyar Senkrecht Records egy igazán vegyes és érdekes válogatás anyagot jelentett meg. Nagyon jó kis merítés leginkább minimal-synth-wave, dark-wave, post-punk és ezen stílusok keverésével összerakott cuccokból. Attól is érdekes, hogy nem csak magyar előadók vannak rajta, hanem eléggé nemzetközi felhozatal lett. Ki lehetne emelni zenekarokat, mert vannak közöttük a műfajban viszonylag ismert csapatok is. De nem fogok! Azt már előre elárulom,  hogy így egyben nekem tetszett ez a válogatás. Pedig igazán nem vagyok nagy szerelmese a válogatás lemezeknek. Mivel kaptam jó kis segédanyagot is hozzá a kiadótól, ezért néhány infót megosztok a zenekarokról is, ami nem az én munkám. Ezeket dőlt betűkkel szedtem.

Nekem már elve a nyitó mitra mitra Stitches című dala nagyon tetszett, a komótos gépdobjai, basszus hangjai, meg a hideg női éneke miatt is. Bejöttek benne a szintik is. Nagyon jó cold-wave, synth-wave dal. Az egyik kedvencem lett. Pedig ez csak a nyitány. "A bécsi Mitra Mitra Violet Candide énekesnő (akit a Peppy Pep Pepper nevű szólóprodukcióból és a Violetiger projektből is ismerhetünk) és Mark Crumby zeneszerző-producer (aki a Konstruktivists, az Oppenheimer MKII tagjaként és Codex Empire-ként is aktív) közös minimal synth zenekara. Az itt szereplő Stitches című dal a legutóbbi nagylemez, a 2022 januárjában megjelent Hands Remain munkálatai során született, de nem került fel az albumra, helyette az előzetes online EP-n, a By Your Handen szerepelt."

A következő dal a magyar Empty Story-é. Ezt a dalt ismertem korábban is, már akkor is tetszett. Valamiért nekem a '90-es évek elején működő Hold zenekar ugrott be róla. Egyébként tényleg igazi elektoronikus alapú dark post-punk sláger lehetne belőle. "A békéscsabai Empty Story darkwave/postpunk zenekar 2021 őszén alakult, Kocsis Mihály és Simon Tibor közreműködésével. A válogatáson szereplő Vörös a Hold című számuk az elsők között készült el és a legelső volt, ami (online) megjelent 2021 októberében - egy igazi fogós, modern darkwave/postpunk sláger (legalábbis megvan minden esélye, hogy azzá váljon). "

Az Új Látásmód Fúzió szerintem senki számára sem ismeretlen, aki az elektronikus műfaj undergroundjába "belenézett". A Gáspár Kornél vezette zenekar, két évtizede működik, szóval tuti elég sokan ismerik. Ez a dal egy 2010-es szám "feltupirozása". Minimal synth-wave, bassline-al, analóg dobgép hangokkal. Jó hideg az egész, nem csak a gépek, hanem az ének miatt is. Régen hallgattam az Új Látásmódot, ezért is nagyon örültem, hogy helyt kapott a lemezen.

Negyediknek az ukrán Sexual Purity következik. Őket nem ismertem korábban, de ezután a dal után tuti rájuk nézek. Elég sötét dal ez, elektronikával, dobbal, énekkel. A sokadik hallgatásnál a "menetelése" miatt sokszor bele-bele bólintottam a ritmusba. Piszkosul tetszett a nehéz női ének benne! Ajánlom. "Az ukrán Sexual Purity Anastasia Romanova énekesnő és Oleksii Donets zeneszerző-producer elektronikus coldwave/darkwave/minimal wave duója. Az Adrenaline című számuk a 2021 decemberében megjelent online albumukon, a Suffer | Hope-on szerepelt először, amelyet egy elhagyatott kelet-ukrajnai szellemvárosban vettek fel 2021 augusztusában, megváltozott felállással (új szintetizátorok, dobgép helyett élő dob, új énekstílus)."

A váltásban megint egy sláger gyanús szerzemény jön. Persze a post-punk vonalról a dán Pulsation. Ez is egy olyan dal, amire többször visszaugrottam a fogós refrénje, a csilingelős gitárjai miatt. Néha olyan érzésem volt, mintha az énekben a Joy Division, meg a The Cure keveredne. Egy piszok jó énekhanggal ehhez a műfajhoz. Imádtam! "A koppenhágai Pulsations, Hadrian Esteves postpunk/darkwave zenekara. Két nagyszerű EP (melyek kazettán és CD-n jelentek meg) mellett a Crunch Pod online felületén került kiadásra az Of Vultures and Sickles című dal 2021 februárjában, most pedig fizikai formában is megjelenik ezen a kazettán - egy csodálatos, himnikus postpunk tétel csilingelő, visszhangos gitárokkal, életteli dobokkal, fogós refrénnel.

A hatodik dal a szlovákiai magyar Végh Imre projektje, amiben Bernáth Miklós segíti, ami az ImiAFan néven fut. Róla soha sem hallottam, pedig az ismertető szerint elég régóta jelen van a színtéren. Minimalista synth-wave és mégis egy nagyon jól összerakott dal. Hibátlan Végh Adriana vokálja benne, ahogy a melankólikus hangulathoz még hozzá is ad a hangjával. Na, Tőlük is meghallgatnék egy teljes lemezt. Ezt a dalt is többször újra hallgattam.

Egy újabb magyar zenekar következik, a budapesti Utolsó Hullám. A kezdetektől ismerem a zenekart, élőben is  láttam őket, így tudtam mire számítsak. Valóban, tényleg "oldschool" dark/gothrock keverék, ahogy az ajánló írja. Egyértelműen kijelölhető hatásokkal. The Sisters Of Mercy, The Mission, az egész megszólalás, feeling a műfaj kezdeteihez köthető. Ebben a dalban sem letagadható a hatás, de nem is akarják. Szerintem ez is egy dark-wave sláger lehetne itthon.  "A budapesti Utolsó Hullám gothrock/postpunk zenekar 2020 nyarán alakult Jakab Árpád (Motyó) vezetésével, aki régi, közismert tagja a magyar dark/goth/industrial közegnek. Az itt szereplő Oly mélyen alszol című daluk 2022 februárjában készült és legújabb online kislemezükön jelent meg nemrégiben, és első fizikai megjelenésükként pedig ezen a kazettán debütál - oldschool gothrock hangulat erőteljes basszusgitárral es dobgéppel, magával ragadó gitárdallamokkal."

A magyar vonal folytatódik a jelenleg Budapesten működő, de jó húsz éve Békéscsabán alakult Cawatana-ával. A zenekar korábbi neofolk vonala egy ideje analóg szintetizátoros-dobgépes, darkwave/minimal wave felé fordult. A Splintered című darab, egy tisztelgés a magyar C.M.C. zenekar előtt. A dal 2012-ben készült, akkor még nem volt látható, hogy a C.M.C.-nek lesz egy "feltámadása". Nem a reaktiválódás miatt készült dal, hanem jóval korábban. Az alap a Cro-magnoni Cola Kitalált helyeken című dalának az alapjait viszi. A szöveg teljesen eltér az eredetitől, de a hideg indusztriál hangzás, az ütemek, a zajok, meg a szövegmondás távolságtartása nagyon hozza a visszatekintést. Ez is igencsak  jó lett.

A kilencedik dalt az egyik személyes kedvencem, a török Ductape jegyezi. Ők megjelentettek mér két nagylemezt. Az első 2021-ben a  második pedig az év elején jött ki. Aminek a vinyl verziója a napokban jön ki a svájci Swiss Dark Night kiadónál. A 2020-as bemutatkozó EP nyitó dal a Neurotic Passion került rá a válogatásra. A saját bemutatkozásuk is ezzel a dallal indult egyébként. Erős elektronikus alapra fektetett gitáros, női énekkel felvett post-punk szám. Nekem nagy kedvencem a mindkét lemezük, írtam is róluk,  így nem is kell tovább dicsérjem.

 A záró csapat a francia Saigon Blue Rain, amit szintén ismertem korábbról. Ráadásul még szeretem is az éteri, dark-wave, post-punkjukat. Ez a dal a 2016-os Noire Psyché albumokról maradt le. Azt nem értem miért nem került rá, mert nagyon jó dal és remek lezárása a lemeznek. Bambulós, utaztató, szép női énekkel felvett darab. Ez is bejött! "Az eredetileg Párizsból származó, jelenleg Prágában élő és alkotó Saigon Blue Rain Ophelia Lecomte énekesnő és Franck Pelliccioli gitáros-billentyűs időnként más zenészekkel kiegészülő darkwave/postpunk/ethereal wave formációja.

Tényleg nem annyira kedvelem a válogatás lemezeket, de a magyar kiadó nagyon jól összerakta ezt a 10 számot. Nincs rajta olyan felvétel, ami nem tetszene valamiért. Nagyon érdemes végig hallgatni. Fizikai formátumban kazettán elérhető, digitálisan a bandcamp-en. Hallgassátok, vegyétek!

Bandcamp: https://senkrecht.bandcamp.com/album/senkwaves-a-senkrecht-compilation

Kiadó fbook: https://www.facebook.com/senkrechtrecords

Youtube játszási lista: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-HBwy-G9AAGSVLGGGkk3YKLdU93eKXET

Címkék: Lemzekek