BASTARD DISCO - Satelity

(2022. Antena Krzyku)

bdsat.jpgA 2015-ban alakult lengyel BASTARD DISCO-nak a harmadik nagylemeze a Satelity. Elintézhetném ennyivel, de nem fogom. Azért sem, mert a korábbi két lemezük annyira tetszett,  hogy írtam is róluk, sőt vinylen is megvettem az OFF Fesztiválon, Lengyelországban. Ráadásul még élőben is láttam őket. A zenekar dobosa Marek írt rám az új lemez megjelenésével kapcsolatban. Nagyon örültem neki, a promó anyagnak is, meg hát még annak ami a lemezen megszólal. Annak nagyon. Plusz külön öröm, hogy a zenekari tagság az elmúlt hat évben nem változott. Akkor most jöjjenek az én benyomásaim.

Az első két lemez egyfajta grunge - indie-rock, pszichedelik - ez csak nagyon kicsit -  keverék volt. A jobbik fajtából ezekből a stílusokból, mert volt benne fiatalos lendület. Biztos vagyok benne, hogy nem voltak  szándékosak ezek az áthallások. A szövegek angolul voltak, az ének tiszta, legtöbbször dallamos volt. Akkor itt jön az első változás. Mivel az énekes Iurii Kasianenko ukrán nemzetiségű, a zenekar meg lengyel, miért lenne meglepő, hogy az angol nyelvű szövegek lengyelre váltottak. Viszont az első két lemez fényében meglepő, de az ok érthető. Szeretett volna az énekes személyesebb szövegeket írni, amit az angol nyelvvel nem tudott volna jól kifejezni. Egyébként  engem nem zavar, mert sok lengyel bandát szeretek. A zenekar dalaiban éreztem még egy különbséget. Nem lettek az ének részek, annyira modorosok, fegyelmezettek, hanem sokkal inkább éreztem ösztönösnek, érzelemmel telinek és szabadnak. Érdemes a szövegeket is gugli fordítóba bedobni, mert nagyon érződik ez a személyes, belső kapcsolódás bennük.

Zeneileg is van egy kis változás. Még pedig az, hogy amit én korábban SUBPOP-os áthallásnak írtam, az teljesen megszűnt. Valahogy ezzel a lemezzel letisztította a zenekar a saját útját. A basszusok dörmögnek ahol kell, a dob marha jól "kever" az összes számban, együtt meg jó vaskos alapokat adnak. A gitár ugyanúgy játékos, de "a kevesebb több". Mégpedig azért, mert nagyon jó témákat játszik a gitáros. Ahol kell karcol, ahol meg nem, ott szállós, dallamos. Nem mellesleg az ének marha jól kiegészíti. Nincs unalmas dal a lemezen. Valamiért ezt éreztem, hogy így lesz. Már a beharangozó címadó Satelity videóját megnézve is ez volt a benyomásom korábban. Nem tudom, hogy ez post-punk-e, vagy valami alternatív - rock, de marha jól sikerült. A hangszeresek eddig is nagyon ott voltak "a szeren" korábban is, de most nagyon egyben vannak és nem a technika viszi a hátán a dalokat, hanem az egységesség. Hangulatilag viszont változatos, még úgyis hogy nagyon feszes az egész. Elve az indító Klub 27 már megadja az alaphangulatot. aki korábban hallotta a zenekart szerintem már itt meglepődik. A második dal is sokkal karcosabban kezdődik, nagyon jól követhető dal és viszi tovább a kezdő lendületet. Imádtam benne a gitár kipengetéseit, meg az éneket is. 

A hármas 30-ban és azt követő Ewa-ban kissé vissza lassul a tempó. A 30 kicsit merengős, lefelé bámulós dal és elég szomorkás is. A négyes Ewa-hoz is jól illik, főleg a "Miért nem vagy boldog?" nyitó szöveg sorhoz ez a tempó visszavétel. Nagyon bejött ez is. A két dal 8 perce igazán befelé fordulós. A következő a címadó dal, ami megint csak visszahajít a tempók világába. Természetesen ezt hallottam a legtöbbször a klipp miatt. Ez a legslágeresebb szerzemény a lemezen, így nem véletlen hogy ez kapott videót. Jó dal, jó gitárok, megjegyezhető refrén. Egyben van! Az utolsó előtti Sauer meg már inkább olyan indie-rockos gitárokkal van megtűzdelve, egyébként ez is simán lehetne videóklippes dal. A refrén megint csak beleég az ember fülébe, ahogy a shoegauze-es gitárhangzás is ugyanott. Kedvenc ez is. A záró Jak w GTA egy tökéletes záró dal, mert valahogy itt a refrénben jobban zajos a gitár, az ének finom. A verzéknél viszont a hangszeres brigád odateszi magát és nagyon jó kis hangok jönnek. Főleg a gitár felől. A dob a basszerral, meg hozza a kötelezőt a zenekar úgy egyben, meg az egységet!

Nekem nagyon tetszett a Bastard Disco új lemeze, még a lengyel énekkel is. A korábbiakat is szerettem, de ez talán abban más, hogy sokkal egyedibb hangzásúnak és személyesebbnek érzem. Jó cucc!

Fbook: https://www.facebook.com/bastarddisco

Bandcamp: https://bastarddisco.bandcamp.com/album/satelity

Rendelés: https://antenakrzyku.pl/pl/p/Bastard-Disco-Satelity-CD%2C-preorder%2C-premiera-20.04.22/2108

Címkék: Lemezek