NAM-KHAR - Dok-Pa

(2022. Zazen Sounds Publishing)

namkhar.jpgA NAM-KHAR egy német ritual, dark ambient, industrial project, ami jó pár éve működik. A Dok-Pa a sokadik lemeze. Ez nem jelenti azt, hogy mindegyiket ismerem. Sőt, ez az első amit hallottam tőle. Csaba barátom ajánlotta, hogy füleljek bele és valahogy meg fogott amit hallottam. Egyébként belehallgatva a korábbi anyagaikba, elég változó stílusú és minőségű lemezei vannak. Mondjuk nem véletlen, hogy a görög Zazen Sounds kiadó ezt a lemezt jelentette meg, de hát erről majd beljebb.

Nem kell agysebésznek lenni, hogy a borító alapján egyértelművé váljon, hogy milyen témakör köré rendeződik, gomolyog majd a zene. A tibeti dordzse és a nap szimbólum eléggé egyértelművé teszi. Persze a cím is a tibeti buddhizmus felé mutat. A Dok-Pa cím negatív dolgok elhárítását jelenti, ami számos tibeti rituáléban benne van. Egyébként az anyag egy háromrészes trilógia záró albuma.

A kicsit több mint 40 perces anyag négy trackből áll. Egyenletes szinvonalú az egész lemez és nekem összességében, így egészben tetszik. A ritual - ambient része kicsit lehetne erőteljesebb, de ettől függetlenül nagyon kerek és elmélyülős minden darab. Nincsenek a csengők, a dobok túl tolva, ezért sokkal inkább a dark-ambient felé hajlik nekem sokszor. Mondjuk ez sem teljesen igaz, mert nem sötét annyira, hanem igazán ellazulós, kikapcsoló hangfolyam. Olyan "barlangban ülős", befelé tekintő zenebefogadás. Persze van egy olyan mélysége, ami nem biztos, hogy mindenkinek könnyű. Igazán nem is az, de mivel én több ilyen típusú zenét hallgatok én alapvetően pozitívan tudtam ráfókuszálni az anyagra. Szöveg nincs benne, így inkább folyamatában történnek a dolgok vagy repetitív jelennek meg újra hangok, vagy kísérnek végig szerzeményeket. Meg tűnnek is el belőle hangok, hogy kiváltsa más, de pont ettől érdekes az egész. Semmi túlzás nincs abban, hogy elég meditatív szinte végig, ha szánunk rá elég időt. Érdemes végig hallgatni!

 Meghallgatás, vásárlás itt: https://zazensoundspublishings.bandcamp.com/album/zzs-090-nam-khar-dok-pa-sold-out

Kiadó: https://zazensoundspublishings.bandcamp.com/

Címkék: Lemezek