山​​​本​​​東​​​条 (Tojo Yamamoto) - Tojo Yamamoto

(2023. Forbidden Place Records)

tojo.jpgAkkor gyorsan rakjunk rendbe egy - két dolgot, ami nekem sem volt egyértelmű. A TOJO YAMAMOTO nem egy személy, hanem egy zenekar. Akkor ki az a Tojo Yamamoto? Mivel nálunk nem annyira ismertek a pankrátorok - kivéve a rajongókat -, az említett Úr egy Hawaii-n született pankrátor volt, aki a '60-as évektől volt jelen a műfajban, egészen az 1992-ben bekövetkezett haláig. A zenekar tagjai számára egy ikon volt gyerekkorukban ha jól értettem egy intejúból, ezért kapta a banda ezt a nevet.  A második, hogy ez a lemez szeptemberben jelent meg, de csak most sikerült rendesen rácsússzak, ezért írok róla most. De most nem is akárhogy! Szóval milyen a zene? Na, az lesz a posztban.

A zenekar tagjai nem ma kezdték a zenélést, ezt az anyagot meg "csak úgy" kezdték el összerakni. Ebből született ez az ötszámos lemez. A zenekar tagjai: Elwood Francis - gitár, Darren Howard - dob, Will Pieratt - basszus, Larry Joe Treadway  - ének, plusz a keverésekben és  egyéb hátér dolgokban segítő Jason  Groves és Billi  Francies. A felsorolásból mindenkinek van zenekari múltja talán Elwood Francies, aki ismertebb lehet. Jelenleg Ő a ZZ TOP basszusgitárosa, már ha van akit a blog olvasói közül ez érdekel. Bocsánat, hogy ezt írom, de ebben a bandában ez nem jelent semmit, azon kívül, hogy érződik a gitárokban a rutin és az agyalás. Oké, ez a rutin mindegyik tagra igaz lehet, bár szerintem errefelé kevesen ismerik a tagok korábbi zenekarait.. Érződik azért ezen a debütáló lemezen a korábbi tapasztalt. Az biztos hogy minden szám rohadt jól szól és tök feszes is. Mitől? Attól, hogy valami szokatlan keveréke a noise-rocknak,  talán a punknak, meg még néha "sima rock" zenei elemeket is éreztem beköszönni. Bár számomra az első megjelölés tűnik a leghangsúlyosabbnak. Főleg az ének és a basszus miatt. Az ének jó vaskos és kellően örült. A basszus, meg a torzításaival, mélyeivel,  jól "meg is rugdos" néhol. A gitárban meg azt teszik, hogy nem féltetlenül akar lenyomni mindent és mindenkit. Rohadtul a helyén van és akkor "teker" csak, amikor kell. A nyitó Scrambler igazi noise-rock darab, de rohadt érdekes gitárral a háttérben, ami nincs is igazán hátul, kissé ideges énekkel. Gondoltam, akkor nagyjából ez lesz tovább is! Végül is igen is, meg nem is. A második The Mongolian Stomper basszusa rohadt jól viszi az egész dalt, elsőre azt jutott eszembe olyan "old-school doom(?)", aztán meg az, hogy hagyjuk már ezt a cimkézést, mert ez valahogy noise-rock, doom, meg franc tudja még mi egyben. Nekem ez volt a legfeszesebb szerzemény a lemezen.

A következő Ben There meg kicsit más vonal lett. Az ének visszafogottabb, a szám is inkább picit rockosabb megközelítésű, de csak közelítésű, mert ott recseg ahol kell és van benne egy "jófajta" nyugtalanság. A vége kicsit vissza nyugszik, ami meglepett, mert nem azt vártam de így lett kerek.

Az ezt váltó Killer/Victim nekem a kedvenc felvételem. A kezdéséről bevillant a '90-es évek utáni Killing Joke-ja valamiért, meg a Jesus Lizard. Valahogy pulzásálása, meg a hangulata miatt is. A basszus úgy szól,  mintha sárban dagonyázna a hangszer, képileg az jelent meg a fejemben,  ahogy valaki fetreng valami nagyon mocskos dologban és vergődik a basszusgitár hangján megszólalva. Rohadt jó a gitár is, de ezt a számot a basszus koszos lüktetése viszi az énekkel együtt. Nagyon jó darab!

A záró Sugar Hold alatt meg elengedtem egy fél mosolyt, mert az villant be hogy ős sludge - doom a metal nélkül. A rezonáló, wah pedálos éles gitárok nem teszik még sem teljesen sludge-á, de a hangulatról az jutott eszembe, Aztán jól belecsapnak a refrénnél, na ott az nekem sludge - noise - rock. Aztán a szerzemény végi őrületet meg címkézd be magadnak ahogy akarod! Én nem akarom! Egyszerűen imádni való ez "koszos", őrült, felpiszkáló  zárás! Tojo Yamamoto-ék lemeze egyébként úgy gyalogolt át rajtam, hogy amikor elkezdtem hallgatni csak a második kör végén villant be, hogy ja, már kétszer "idegbe hoztak" és kitaposták belőlem, amit lehetett. :-)

Meghallgatás itt: https://thetojoyamamoto.bandcamp.com/album/tojo-yamamoto

Kiadó oldala: https://forbiddenplacerecords.bandcamp.com/album/tojo-yamamoto

Fbook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61550513275647

Címkék: Lemezek