Runes + Men Fesztivál Lipcse 2015. Október 9-10.

randm_1.jpg

Az idei esztendőben is lebonyolításra került Németország (és talán a világ) második számú neofolk örömünnepe Lipcsében. Csak halkan jegyzem meg, a Runes + Men olykor már túl is szárnyalja a WGT ezen irányú kínálatát. Nem kívánok a részletekbe bonyolódni, inkább csak egyfajta összegzés lesz ez az esemény kapcsán.

Azzal kezdem, hogy a többség szerint sajnálatos módon az előre meghirdetett helyszín a várakozás célegyeneséhez közeledve módosítva lett, így a Hellraiser klubot kellett felkeresnie annak, aki ennek ellenére is kíváncsi volt erre a roppant erős (habár ezúttal a klasszikus neofolk sztárzenekarokat – és a DIE WEISSE ROSE csoportot - nélkülöző) felhozatalra.

A klub egy szokványos terem, 300-400 fő kényelmesen elfér benne, ezt kb. háromnegyed részben meg is töltötték az Európa minden szegletéből ide sereglő érdeklődők mindkét napon.

Nem bontom külön a napokat, inkább csak kiragadok néhány zenekart időrendi sorrendben.

A TWA CORBIES (Tony Wakeford és Gernot Musch projektje) manapság annyira SOL INVICTUS, hogy véleményem szerint jobb, mint az említett legendás zenekar jelneleg. Semmi felhajtás, kiálltak ketten gitárral, mikrofonnal a színpadra, meg volt némi elektronika is diszkréten a háttérben és gyorsan eltelt a rájuk kirótt 40 perc. Annyira magával ragadó produkció volt számomra, hogy a korábban kissé fanyalogva hallgatott debütáló The Clamouring albumot is gyakrabban hallgatom azóta és nálam már az éve egyik legjobb produkciójává lépett elő.

12179991_804055216372116_1457939457_n.jpg

Az amerikai AWEN volt az egyik (részemről) leginkább várt produkció és ennek fényében komoly csalódást keltettek bennem. A műsoruk erős és összeszedett lett volna, de az erőtlen megszólalás (soundcheck a tömeg előtt, minden zenekar rémálma) és a kapkodás erősen csorbította az előadás élét. Azért így is megkapó és szuggesztív volt, de a mindent elsöprő erő azért ezúttal elkerülte a koncerttermet.

Az AWEN testvérzenekaraként is aposztrofálható ET NIHIL (erős tagságbeli átfedésekkel) nyújtotta számomra a fesztivál csúcspontját, még úgy is, hogy a korábban említett negatív tényezők sajnos őket sem kerülték el. A B9 InVID által vezetett csoport az amerikai military neofolk vezéralakja gyakorlatilag a megalakulásuk óta és ezen a fesztiválon is talán ők aratták a legnagyobb sikert a közönség soraiban. Ben valami elképesztően szuggesztív előadó, extázis-közeli állapotban vezényelte le a programot különböző hangszereket ragadva (gitár, dob, kürt) és erőteljesen énekelve, miközben láthatóan győztes hadvezérként instruálta zenészeit, ha szükséges volt.

12179866_804055076372130_1328015050_n_1.jpg

A német APOPTOSE zárta az első napot, dobosok nélkül, némi elektronikával és férfi-női énekkel. Szerintem nagyobb volt a füstje, mint a lángja, de levezetésnek megfelelt, szerintem.

Előzetesen a szombatot indító RITUAL HAVOC számomra csaknem érdektelen volt, ehhez képest a koncertjük teljesen meggyőzött, kiváló produkciót nyújtottak két gitárral és egy rendkívül izgága énekessel. A végén ugyan kissé feleslegesnek és erőltetettnek éreztem a SPIRITUAL FRONT feldolgozást, de ez legyen a legnagyobb probléma velük.

12200534_804054776372160_1742280342_n.jpg

Andrew Kinget most láttam harmadszor színpadon (és a lemezes standoknál is szomszédok voltunk), de ő soha nem volt a kedvencem. Ehhez képest ezúttal meglepően kellemes volt hallgatni, de az idegesítően hosszú átkötő szövegekkel leállhatna már végre.

A spanyol DER BLAUE REITER-t most láttam másodszor élőben, de ezúttal sem győztek meg. A tagság soraiban némi változás állt be, egy ideje már az ARCANA-ból ismert Cecilia Bjärgo segíti Sathorys Elenorth munkáját, de az összképen ez sem javított jelentős mértékben szerintem. Lemezen többé-kevésbé nem rossz (de nem is igazán jó), amit produkálnak, habár a fesztiválra kiadott kislemez egészen kellemes. Ami igazán negatív irányba billenti a mérleg nyelvét az, hogy megy gépről a sablon neoclassical-industrial és a színpadon ácsorgó zenészek ehhez csupán asszisztálnak. Visszafogott gitározás és némi plusz elektronika mindössze, amit produkálnak, de a keserű hab a tortán, hogy egyszerre hárman dobolnak, kb. olyan hatással és súllyal (vagy inkább súlytalanul), ami rendkívül éles és drasztikus kontrasztot eredményez. Komolytalanná és erőtlenné teszi a produkciót, legalább egy igazán jó és aktív ütőhangszeres kellene közéjük, aki képes lenne megadni a szükséges pluszt.

12188674_804054299705541_1972315398_n.jpg

A fesztivál zárásaként a legendás olasz CAMERATA MEDIOLANENSE lépet a színpadra, csaknem a komplett életműből szemezgetve. Dacára idősödő koruknak, fiatalos lelkesedéssel és vehemenciával vették birtokba az emelvényt, nem mellesleg profi hangszeres produkcióval megfejelve. Jó (és kicsit nosztalgikus) volt élőben hallani a régi kedvenc dalokat (ráadásban a giga-sláger L’Homme Armé) a közönség erőteljes vastapssal búcsúzott tőlük.

Összegzésként annyit jegyeznék meg mindössze, hogy a neofolk ugyan már évek óta egy völgyben pihen, távol a csúcstól, mégis akadnak olyan pillanatok, események és törekvések, amelyek azt mutatják, temetni még teljesen indokolatlan és csupán szunnyadó harci tűz ez, kitörésre várva.

A komplett program pénteken: HARMONY GARDEN, TWA CORBIES, JOY OF LIFE, AWEN, ET NIHIL, APOPTOSE és szombaton: RITUAL HAVOC, WALDTRAENE, CAWATANA, Andrew King, DER BLAUE REITER, CAMERATA MEDIOLANENSE

(Szerző: Sörös Gergő)

 

 

 

 

 

Címkék: Beszámolók