DEW - dew-stortion //dew-morgen

(2018. P.O.G.O. Records)

dew.jpgMegint egy banda, amiről minimális infóval rendelkezem, de egyáltalán nem számít, mert legalább tudok ma már hallottam róla. A német DEW egy trió felállású zenekar: gitár, basszus, ének és dobgép felállásban. Ami nekem nehézséget okoz az a német nyelvű ének, amit minden német zenekarnál meg kell szokjak. A megszokás után tudok igazán a zenébe temetkezni.  Persze írhatnám, hogy stílusilag post-punk, de az túl egyszerű lenne.

A debütáló nagylemez nyolc dalt tartalmaz, amit élőben vettek fel egy szobában. Igazi "csináld magad" történet  a lemezé és így a zenekaré is. Nincs nagy lemezkiadó, sem agyon futtatás, hanem van/volt valami amit el akarnak/akartak mondani a DEW-es srácok. Kapargattam fent, hogy post-punk lehet, de nem az, hanem ahogy ők is megfogalmazzák egyfajta industrial-punk. Ez a furcsa stílus megnevezés sokkal közelebb is áll a valósághoz, mint a post-punk. A dobalapok a '80-as évek industrialját idézik, fémesek, hidegen kopognak és lesúlytanak. A zene többi része, ha már választani kell a gitár miatt legyen nagyrészt post -  punk, de azért van itt némi zajos gitár, meg punk is. Szóval, nem lehet őket teljesen bekötni egyik felsorolt stílusra sem. Elsőre nekem egyébként meg kellett a német nyelvű énekkel barátkozzak. Nagyon bejön az énekes hangja, mert ehhez a műfajhoz tökéletes, csak ugye a német nyelvet megszokni nekem mindig nehéz. Biztosan sokan vagytok akinek nem az. Én ilyen vagyok! Ez az én gyengeségem, meg sajnos szinte egy szót sem értek belőle, ami nem könnyíti meg számomra a befogadást. Amikor ez utóbbi  nyelvi elfogadás megtörtént, akkor kezdtem igazán élvezni  az alapokat, a gitárt és az egész atmoszféráját a csapatnak. Lassan szívódott belém a gitárok metszése,  sötét, néhol zajos energiája, a fémes, hideg alapok kalapásása, amitől néha úgy begondolkodtam és olyan ködöt bocsájtott az  agyamra, hogy csak a teljes zenére tudtam koncentrálni. Némelyik számban egyébként kicsit túl van vezérelve az alap, mint az ötös lokomotive angst-ban, amiben kicsit fura a gitár is, de ettől még nagyon izgalmas, meg ezek a hibák betudhatóak szerintem az élő felvételnek is. Ugyanakkor a lemez jelentős része, nagyon egységes hangulatban menetel végig és legtöbbször azt vettem észre, hogy jobbra - balra bólogatok, miközben a gitároktól meg valamiféle furcsa feszültség járkál bennem, amire az ének is elég sokat pakol hozzá folyamatosan. Hideg, mégis energikus, erős, sötét, borult post-punkos, indusztriál alaplében pácolt nehéz finomság.

Letöltés, meghallgatás itt: https://pogorecords.bandcamp.com/album/dew-dew-stortion-dew-morgen-pogo-0108

 

Címkék: Lemezek