STELLA SLEEPS - Anemic City

(2022. Icy Cold Records)

stella.jpgLassan semmi meglepő nem lesz abban nekem, hogy az ICY COLD  egy olyan albumot jelentet meg, ami nekem nagyon bejön. A svéd STELLA SLEEPS debütáló nagylemeze megint egy jó választás volt részükről. Igaz, hogy semmit sem tudok róluk, róla, de azt gyanítom, hogy ez egy személyes "zenekar". Ami így persze nem zenekar. A borítóból azt hiszem már kicsit kitalálható, hogy stílus ügyileg merre tapogatózzon az olvasó. Oké, már a kiadóból elindulva is jöhet a megfejtés. Szóval az Anemic City a bemutatkozó nagylemeze az északi projektnek.

Próbáltam némi infót keresni az előadóról, mert a név egy személyt takar. Sajnos nem nagyon jártam sikerrel, de amúgy sem ez a lényeg, hanem a tartalom. A 2021-es évben, már sikerült néhány dal a hálóra és az év végére össze is állt a teljes nagylemez. Eleve a bemutatkozó Avalanche című dal is nagyon bejött, mert nagyon jó, szép elektronikus alapú dream-pop/post-punk szám lett. A teljes nagylemez elé jó kis "ajánlólevél" volt. Kíváncsi voltam, hogy mennyire lesz változatos a teljes lemezanyag, amin 11 dal van. Plusz, hogy lehet-e ilyen szintet hozni végig a stíluson belül. Az első felvetésre a válasz, hogy igen lehet változatossá tenni. Azt nem mondom, hogy minden dal elsőre nagyon megfogott, de a nyitó Spinning, majd az azt követő már említett Avalanche elég erős kezdést hoz. Ezt nem az erőre értem, hanem az érzelmi húrok megpengetésére bennem. A hármas Mute már nagyon elektronikus post-punk, egy gyors és feszes basszussal kísérve. Plusz egy kicsit zajosabb gitárral. Ez is egy jó dal lett! Nekem teszik az ének is, hogy nem maníros, hanem inkább populáris. Egyébként az egész lemezben éreztem az elektronikus alapú post-punk és dream-pop közötti lavírozást, míg a gitárokban a shoegaze hatásokat. 

A folytatás is egy vastag basszussal megtámogatott dal a Satan, ami nekem megidézte a '80- as évek dark.wave-jét, meg a mai török dark-wave színtér zenekarait. Mégis az énekben maradt egy kis lágy érzelem és érdekes módon egyáltalán nem éreztem annyira hűvösnek, mint a zenét. Egyébként egy nagyon szép egyenes vonalon halad a STELLA SLEEPS lemeze, ami nekem egy percre sem lett unalmas. Nagyon jó belebámulós számok vannak, mint a Satan-t követő Operation vagy a sokadik Only. Vannak hűvösebb zenei alaphangulattal bíró dalok, de az ének végig megteremti az egyensúlyt. A néhányadik hallgatás után, valahogy nekem az egész album összeállt. Nem volt már jó, meg nem annyira jó dal. Inkább a hangulati árnyékváltozások határozták, határozzák meg, hogy melyik tetszik jobban. Kis túlzással napszaktól függő, hogy melyiket szeretném újra meghallgatni.  Ráadásul még a végére is oda fért egy olyan,"fejbólogatós", merengős dal, mint a Blinds.

Az egész lemez elektronikus post-punk, shoegaze, dream-pop, pici goth vonalon mozog. Mindezek együtt, hihetetlen jó arányokban összepakolva. Egyik dal sem volt számomra kényelmetlen vagy unalmas, pedig semmi zavarba ejtő nem történik bennük. Mégis nagyon egyben van az egész. Plusz a hossza is pont annyi, hogy ne elégedetlenül vagy "túl hajszolva" kapcsolódjunk le róla! Még egy lemez, ami nagyon bejött és még csak nem is nehéz! Ajánlom.

Rendelés a kiadótól: https://icycoldrecords.bandcamp.com/album/icr074-ep-stella-sleeps-anemic-dream

Rendelés a zenekartól: https://stellasleeps.bandcamp.com/

(Érdemes a rendelésnél az oldalakat és árfolyamokat nézni (euroban és svéd koronában is lehet rendelni), mert a posta és az árfolyamok miatt, jelentős eltérés lehet a "jó" magyar forintra való váltásnál.)

fbook: https://www.facebook.com/stellasleeps

Címkék: Lemezek