STANDARD SOCIETY - Program 1: Fontanela

(2021. Self Released)

stabd.jpgFura lehet, hogy 2022-ben egy 2021-es lemezről írok, de csak most találtam, pontosabban most hívták fel a figyelmem a Kassán működő STANDARD SOCIETY-re. Pontosabban kaptam egy videót egy idei felvételükről, ami a Hradby Samoty Fesztiválon készült.  Emiatt hallgattam meg a tavalyi lemezt, ami igen csak bejött nekem. Mondjuk a koncert videó meg még jobban, de ott egy ötös fogat játszik. Ezt a lemezt meg ketten "rakták össze". Van még egy kassai zenekar a FARA, aminek a tagságával van jelentős átfedés. A kettőnek van köze egymáshoz meg még sem. Ugyan kértem tőlük infót, hogy ez hogy is van, de nem bírtam ki várni, mert napok óta ezt a lemezt hallgatom. Remélem ezt pótoljuk! 

Először is nagyon ajánlok hozzá egy jó fejhallgatót, meg egy számítógépet a vizuális rész megnézéséhez! Másodszor meg a Quatsi triológiára való hivatkozásuk a videó anyagnál is jó ajánló levél. (Godrfrey Reggio három részes - 1982, 1988, 2002 -  kép folyama Philip Glass zenéjével, amihez néhány ponton a saját dolgaim is kapcsolódnak.) Természetesen most csak  a szlovák srácok zenéjéről fogok írni, de nagyon - nagyon ajánlom a videóval együtt meghallgatni!

A Program1: Fontanella egy nyolc felvételes koncertanyag, amin utóbbi nem érződik. Főleg amiatt nem, hogy elektronikus alapokra épül az egész. Én nem bánom, mert így a minőség és a hangzás sem sérül. Igazán meg is tudom fogni, meg nem is, hogy milyen zene. Teljesen elektronikus, viszont nem ambient, nem industrial, meg nem is experimental. Pontosabban egyik sem, de mégis kicsit mindegyik. A nyitó We are Death and We Follow már eleve érdekes hangmintával kezdődik. Mintha óra mutató mozgás, meg valami pörgő valamihez hozzáérő fémtárgy hangja lenne. (Zenét hamarabb hallottam mint, a videót hogy megnéztem volna, a vizuálban egyértelmű az utalás az órára.) Mindkettő elég jól le van tisztítva, hogy ne tudjam belőni, meg az elektronikus basszus hátterek, szintik is elég mélyről jönnek hozzá. Jó ki felvezető darab. A folytatás olyan, mint egy filmnézés közben snitt vágás lenne - a videón az  is -, engem az első szám hangulatával vitt tovább, pedig elég ambientes, viszont itt már beköszönnek ipari hangminták is. Vasak, lemezek, plusz szintik, amik valami vonós hangmintát adnak hozzá. Jó kis "beleülős" szerzemény, a végén meg a vonatkerék zakatolás viszi tovább a Depersonalization certificate Checkpont-ra, amiben visszatér a "vonatszerű zakatolás" is - videóban szintén -, a lemezek, no meg puttyognak a bassline-ok, festik a hátteret a szintik a "belső mozihoz" is. Nem tudom biztosan, hogy marimba hangminta-e vagy vasak ami megszólal, de nagyon frankón puhítja a basszusokat, meg a fémes dolgokat. Aztán utóbbi leépül, hogy  robbanásszerű hangokkal beköszönjön az  Advanced Landscape Engineering, amiben a "mozi folytatódik". Ehhez nagyon sokat hozzá rak a minimalista zongora dallam, ami szinte végig kíséri az egész felvételt. Nagyon bejött!

A folytatásban sem marad el az érdekesség a harangokkal, a testet átjáró elektronikus hanghullámokkal. A néha bekúszó dobgéppel, ami nem veszi át az uralmat, hanem éppen csak előkészít, de nem bontja fel az egységességet. A váltó Blind are Marching... viszont már egy zaklatottabb darab, ami kizökkentőbb az ütemeivel, a fémes magas frekvenciájú hangmintáival, ami benne van és a gépek hömpölygésével. Ezt még elhallgattam volna kétszer ennyi ideig is. Az utolsó két szerzeményben megvastagodnak a ritmus gépek, a dobok és kicsit erőteljesebbek és a jelenbe visszatérést segíti a dobok ütése, a dallamok és a hangulatok erősödése. A 35 perces anyag utolsó 12 perce pont annyira hatásos volt, hogy megmaradjon a fülemben és az agyban és újra akarjam hallgatni. A videóval aztán meg végképp!

A Standard Society engem meggyőzött és le sem tudtam róla napokig szakadni. Először csak a zenéről, aztán, amikor rátaláltam a vizuál részre arról sem nagyon!

A fent említett FARA úgy másik történet, vagy annyira mégsem az. No, de arról majd később! Köszi Csaba az ajánlást!

Bandcamp: https://standardsociety.bandcamp.com/album/program-1-fontanela-live-at-taba-ka-kulturfabrik

Fbook: https://www.facebook.com/standardsociety

Címkék: Lemezek