ALEX KELMAN – Ilusia

(2023. Self Released)

alex.jpgAlex Kelman orosz származású. Pozsonyban élő zenész, akinek az Ilusia a második teljes nagylemeze a saját nevén. Igen kitalálható, hogy egyéb projectjei is voltak. Ráadásul nem is rosszak! Az új album a 2020 - 2022 közötti szerzemények gyűjteménye. Volt szerencsém hallani a lemezbemutató koncerten élőben, tetszett. Lemezen hallgatva valahogy meg még jobban. Két közös érzése volt a koncert megnézése és  a lemez meghallgatása után bennem. Mindkettőnél úgy éreztem, hogy nagyon hamar véget ért.  Mégpedig azért mert eléggé vitt magával. Természetesen beszereztem az albumot és a koncert pozitív élménye után, kaptam még egy pozitív kicsit több  mint félórát. Függetlenül attól, hogy nagyon is populáris lemez, ami tele van elektronikával engem mégis megfogott.

Az Ilusia igen is egy pop lemez, amiben azért nem feltétlenül popzene. Értitek ugye? Jó én sem értettem magamnak először, de megpróbálom leírni. Ez nem jelenti azt, hogy ne lenne változatos és valahol igaz rá a synthgaze meghatározás. A lemez beharangozója a VHS című dal videója volt, ami a nyitódal és a lemez megjelenése előtt felkerült a youtubera. Tetszett, de valahogy éreztem, hogy ez lehet majd a leginkább közönségbarát dal a lemezen. Ami nagyjából be is jött. Nagyjából. Jó dallamvezetés, megjegyezhető cipőbámulós refrén. Jó indítás. A második dal a 00:00, ami nekem már élőben is nagyon bejött. Így, hogy a hangerőt meg én tekerhettem hozzá még jobban! Nagy visszakacsintás a ’90-es évek végére, a jó kis oscilator tekergetéssel, meg érdekesen effektezett gitárral, amiben van egy vendég gitáros Vladimir Komarov személyében. Persze a gitározás nem a hagyományos ételemben szól, hanem jó betölti a teret és utaztat. A harmadik Dezinfekcia is keményen van elektronikázva, de ritmikailag és hangulatilag is inkább synthwave-es nekem valamiért, de valahogy az orosz nyelvű énekkel tökre egyben van. Plusz a fő szinti dallam megmaradt a fejemben rendesen. Ráadásul jó elszállós is az egész játékideje.

Aztán megtörik a negyedik számban ez a „szálldogálós világ”, mert igazából egy „elektro-punk”, E.B.M felé húzó szám jön. Ami egyébként teljesen meglepő az album közepén. Súlyos döngölés, hatásos kiállásokkal, nyugtalanító énekkel, kalapáló, zakatoló ritmussal. Egyébként hibátlanul van elhelyezve a sorrendbe, hogy kicsit megtörje a melankóliát a hallgatásban.

Ezután meg egy nagyon szép dal jön az Alone, ami szerintem az egyik legjobb a lemezen. Ez korábban single-ként már megjelent, de nagyon jó hogy helyt kapott az Ilusia-án is. Lebegős gitárral, ami mindig pont jókor szólal meg, plusz nagyon jó elektronikával kicsit a synthwave határterületén mozogva halad. Nekem ez olyan tényleg videóért kiálltó dal – van is hozzá egy másik is- , mert nagyon kellemes és mégis elgondolkodtató.  Az ezt váltó Zima, meg talán egy kicsit elektronikus „post-punk”, meg még pici pszichedelikus dolgokkal összerakott szerzemény. Imádtam benne a taps hangot, mert visszakacsint kicsit a ’80-as évek elektro-popjára is. Ez a dal élőben is nagyon tetszett már, lemezen meg még jobban kijött a hangok elszállása.  Az utolsó előtti Rapid19 megint csak betalált itt valahogy nagyon bejött nálam az Alex Kelman „synthgaze” stílus meghatározása. Főleg az effektezés meg a szám hangulata miatt. A kicsi csilingelések, a gitárhangzás meg az egész kerek hangulata miatt. Nem nehéz darab, de valahogy mégis van egy mélysége a hangszerelés miatt, ami nekem nagyon tetszett. Jól bele is bólogattam az ütemeibe.

A záró Ilusia gitár felvezetéssel indul, finom elektronikus háttérrel, aztán lassan eltűnik a gitár és egy levezető szintetizátor köd vezeti végig a felvételt. Pontosan eltalált záró darab. Igaz kicsit vártam, hogy majd lesz benne valami szokatlan, de nem lesz. Mégsem volt hiányérzetem, ha teljes lemez lezárásaként gondoltam rá.

Milyen stílusú lemez az Ilusia? Valahol elektro-pop, synthwave (legyen synthgaze), elektronikus post-punk-pop összesség. Jól összerakott darabok, amik könnyedek, de  nem sablonosak. Néhány dal még egy elektro – wave buliba is simán lepöröghetne. Amennyiben nem súlyos és a könnyedsége ellenére érdekes lemezt akarsz hallani, akkor ne hagyd ki.

Élőben meg júniusban meghallgathatod Miskolcon, Budapesten és Szegeden.

Meghallgatás, vásárlás itt: https://alexkelmanband.bandcamp.com/album/ilusia

Fbook: https://www.facebook.com/alexkelmanperson

Címkék: Lemezek