SAM - Organic Faith

(2024. Self Released)

sam.jpgNéhányan, akik rendszeresen olvassák a blogot már tapasztalhatták, hogy a lengyel zenei színtérén mindig találok valami érdekességet. Viszont ezt most nem én találtam, hanem kaptam egy emailt a SAM-től. Először azt szúrtam ki, hogy bluedrone stílus. Az meg mi? Persze, hogy elkezdett érdekleni, hogy mi is lehet ez az anyag. A háromszámos lemez játékideje a 40 perchez közelít, ami elve meglepett. Igazán viszont  az sokkal jobban amit hallottam, mert megfogott elsőre. Pedig nem mindig szokott a "ilyesmi" egyből bejönni nálam. Jöhet a kérdés: Mi az az ilyesmi?

A SAM a lengyel Marcin Kaczmarek egy személyes "álma". Nem véletlenül írom ezt, de ez remélhetőleg mindjárt kiderül mire is gondolok. A lemezen egy rövidebb felvezető és két hosszabb tétel szerepel. Minden dal akusztikus gitár darabokra, improvizációkra épül. Egész pontosan végig akusztikus gitáron játszik Marcin. Ami egyébként magában is kikapcsoló, mert nagyon fegyelmezett és valami érdekes nyugodtságot, átgondoltságot és stabilitást mutat. Én egyszer sem éreztem azt, hogy megtörne, kibicsaklana, suta lenne a játéka. Igen, sok benne az improvizáció, de annak ellenére baromi fegyelmezett az egész. Ami pedig nagyon érdekessé teszi a felvételeket, az az effektezés. Looper, delay, ez-az de valahogy nem üti ki a gitár főhangsúlyát az effektek használata. Továbbra sem tudom, hogy mi az a bluedrone, mert nekem ez a lemez teljes egészében egy gitáros ambient anyag. Egyszerű hangok vannak elkapva az effektezésen keresztül, amik ismétlődnek, terjednek, körbe vesznek. Hihetetlen nyugodt lettem tőle több alkalommal is amikor hallgattam. Valahogy nem is vágytam rá ahogy telt a játékideje, hogy valami szokatlan, belém maró hang jöjjön. Nem is jön, csak érkezik valami a hallgatás terét betöltő fény, amit maguk a hangok adnak. Amikor először végig hallgattam, azt hittem valami nagyon hosszú dolgot fogok tudni írni róla. Nem tudok, mert egyszerűen nincs mit boncolgatni rajta. Így jó 40 percre megpihenni benne és újra elindulni azzal a tudattal, hogy van megnyugvás. Igen csak szép anyag ez! Ülj le elé elvárások nélkül és jó lesz! Tényleg!

Meghallgatás itt: https://samblue.bandcamp.com/album/organic-faith

Fbook: https://www.facebook.com/sambluemusic/

Címkék: Lemezek