Lanczkor Gábor – Folyamisten

folyam.jpgKorábban is jeleztem, és most is fogom: nem vagyok irodalomkritikus. Szóval ez nem egy kritika és nem is recenzió, csak egy ajánló. Korábban írtam már Lanczkor Gábor Anarchitecture nevű zenei projektjéről, ami erős benyomást gyakorolt rám. Az ismertető írásakor nem tudtam még, hogy ez az anyag egy könyvvel is összekapcsolható, ami a Folyamisten címet viseli.

 

A könyv hat részből áll, amelyek nem kapcsolódnak össze, de mégis. Krimi és szépirodalom, szépirodalom és kicsit krimi, rejtélyes, izgalmas, misztikus, de valahol érzékeny. Érzékeny emberi dolgokat feszeget és bennem érdekes érzelmeket hívott elő. Érzékeny, mert olyan dolog kerülnek felszínre, ami mellett az ember nem tud elmenni a hétköznapokban sem. Ilyen többek között a nemi erőszak, a zenei hatások, a külföldi munkavállalás, a menekülés, az én keresés. Akár a papról, akár Londonról, akár a zenéről vagy egy erőszak áldozatává vált lányról legyen is szó. Bennem elindított egy gondolkodási folyamatot minden rész, ami még az olvasás után sem állt meg. Nem fogom leírni, hogy a részek miről és pontosan kikről szólnak, mert azt már a világhálón többen megtették. Majd megtudjátok! Engem rabul ejtett ez a könyv, mert érteni és érezni akartam. De lehet, hogy nem is igaz, csak a feszültségtől szerettem volna szabadulni, amit történetek és a szereplők adtak. Olyan előttem zajló volt, és valamit akartam végig az olvasás alatt. Például: kérdezni a paptól, megérinteni Esthert, beszélni Ságvárival.

A végén pedig, hogy mit kezdtem a dolgok összeállásával? Mert valahogy a dolgoknak mindig össze kell állniuk, hogy később megint szétessenek. Vagy szétestek újra? Na, ezt rátok bízom!

Mindenesetre megértettem, hogy az Anarchitecture nem csak Gábor, hanem Esther zenekara is, swansostól, girastól, pattismithestől, füvestől, pasistól, papostól, Újvidékestől, munkavállalóstól, Londonostól. Mi vagyunk!

Még egy gondolat egy régen működött Abigél nevű magyar zenekartól: „Az ügy csak engem érint, meg a rókát egyedül...” Valamiért ez az idézet ugrott be nekem, és kapcsolódik is a könyvhöz, de természetesen ezt sem árulom el hogyan.

Érdekes, izgalmas regény! 

Libri Kiadó: 3.490 Ft.

Címkék: Könyvek