NEW HORIZON: A Hungarian Electro-Industrial Compilation

(2023. Self Released)

nh.jpgA címből gyorsan kitalálható, hogy nagyjából milyen stílusú zenéket is fed le ez a 17 számos válogatás.  Igaz, hogy szeptember elején jött ki, de a hosszúság, meg igazából a változatosság miatt, elég sok idő volt mire rendesen végig tudtam hallgatni többször. Alapvetően én nem szeretem a válogatás lemezeket. Legalábbis eddig nem szerettem. Még pedig azért, mert mindig volt amit tovább hallgattam volna. Viszont most volt bennem egy nagy fokú érdeklődés. Leginkább azért, mert az elektronikus zenei szubkultúrán belül itthon nagyon kevés megjelenés van ami el is ér hallgatóként, a kicsit sötétebb elektronikában alkotók közül meg valamiért kevesebb. Meg ugye a mainstreambe való belépésük sem annyira jellemző ezeknek a produkcióknak. Ez a lemez nem az, amit elég egyszer meghallgatni. Legalábbis szerintem. Miért?

Nem vagyok a felkent "szakértője" ennek a műfajnak sem, de azért valamennyire azt hiszem képben vagyok. Így néhány a lemezen hallható előadót hallottam már korábban. Nem is feltétlenül csak felvételekről, hanem akár élőben is vagy csak élőben. Természetesen van akikkel elfogult is vagyok és ezt nem is tagadom. Így öröm volt számomra, hogy egy lemezen helyet kapott  Planetdamage cyberpunkja, a torzított énekével, az elektro-industrial-t, némi cybertechnoval(?) vegyítő, kalapáló dobjaival és hangjaival..

A LivingTotem mesteri Cleaning Dynamic-ja, ami megint csak nem okozott csalódást nekem, amúgy is Ő az egyik szívem csücske a magyar elektronikus zenében, az analóg "mesterkedése" miatt is. A 3​.​N​.​D. Victims Of Ourself-je is tetszett. Pedig nem mindig kapnak el a számaik, de ez most igen. Ráadásul ebben a műfajban elég kevés a tényleg fiatal alkotó. Ők meg azok - bocs, mindenkitől - és évek óta figyelem miket csinálnak és  tisztelem a kitartásukat!

Meg persze rajta van, mert ott a helye a C.M.C. A kérdés című felvétele is, akiknek a feltámadása is igen csak erősre sikeredett, arról meg nem is beszélve, hogy a '90-es évek elejének számomra máig ható, legmeghatározóbb zenekara volt. Persze a jelenlegi dolgaik is tetszenek. Ezt nem az elfogultság íratja velem azt gondolom, de az egyik legjobban összerakott track az övék. A Több olyan előadó van a lemezen, akiknek a nevével találkoztam már, de valamiért nem hallgattam eddig őket. Viszont ez a lemez érdeklődővé tett CALM T, a Stalgieist, Aras Focum - a másik projektjét a Funeral Pyre-t ismerem - , MAN+MACHINE zenéje felé is. Számomra ők nagyon jó lenyomatai a hazai elektro-indutrial E.B.M. vonalnak. Ráerősítenék újra, mielőtt kapnám hogy milyen hülyeséget írok, tényleg nem vagyok "acélos" a műfaj árnyalásában.  A magyar szöveggel rendelkező dalok közül a Tief Larm Portrészoborja nagyon tetszett. Nem is feltétlenül az ének miatt, bár az is, de a zene nagyon bejött és szerintem tök jól egyensúlyban marad az énekkel a zene hangulata.

Talán kicsit a kakukktojás a GRIP volt nekem. Hallottam már tőlük dalokat, meg is lepett, hogy ők is szerepelnek rajta. Pusztán azért, mert nekem inkább kicsit sötétebb, kicsit karcosabb szinti-pop az ő zenéjük, mint elektro-industrial. Viszont tetszett hogy kicsit más mint a több dal. Megjegyezhető, "esőbe bámulós" refrénje és dallamai, simán valami dark/post-punk dizsibe valók.

Ugyan nem tudok az alkotóról semmit, de a Re-Infection Collapse-e is nagyon betalált,a beszéd hangmintákkal, szintijével. Amiből egyébként tök jól "visszarugdosnak" a lemez szerkesztő az EBM felé a Techno-Pop Japanese Phoenix felvételével az előző szám után. Tetszett a Celina szerzeménye is. Örültem a "kis" női éneknek benne. Adott egy kis halvány színt a zenéhez.

Van néhány dal, ami nem fogott meg, de azt gondolom egy ilyen merítésnél ez simán benne van. Egyébként meg azt gondolom, hogy más hallgatóknak meg lehetséges, hogy pont a Vaccuum(X), az EmpedlexPlanetdamage vagy a Worker hideg elektro-industial EBM-je hatol be a "bőre alá vagy töri össze a csontjait". A műfajnak megfelelő jó felvételek ezek is azt gondolom, csak vagy a szöveg vagy a nagyon hideg géphangok miatt engem nem kaptak el.

Nem rövid és nem is könnyű ez a válogatás, de szerintem néhány felvételt mindenki talál rajta, ami érdekes lehet. Főleg, ha az EBM, elektro-industrial vonalon volt már korábban is ismerős zenekar vagy hangzás. Szándékosan nem írtam sorban a számokról, mert nekem például második hallgatáskor, már össze vissza ugrálva jött be több felvétel is, ami első sorba haladásnál nem annyira érintett meg. Ez nem tudom miért volt.

Annyit megjegyeznék még, hogy ez a műfaj és oldalágai is erősen rétegzenék. Ahogy a lemezen szereplő előadók is ezt képviselik. A magam részéről gratulálok mindenkinek, aki a New Horizon-ba energiát, időt, munkát fektetett és megmutatta magát. Azért is, mert ha jól látom, akkor ez azért egy csapat munka is volt. Ráadásul mivel azt gondolom, hogy talán senki sem a zenélésből él az előadók közül és/vagy eltartja valaki hogy "hobbizzon", így meg emelem a nem létező kalapom, hogy szabadidőt nem kímélve, az elektronikus zene ezen vonalát életben tartják a zenék mögött álló alkotók itthon. Egyébként meg akkor működik valami, ha csinálják, segítik is az emberek, nem "csak nézik"  és kritizálják. A nézéssel nem feltétlenül a koncertre járó közönségre gondoltam. 

 Meghallgatás letöltés itt: https://new-horizon.bandcamp.com/album/new-horizon-a-hungarian-electro-industrial-compilation

Címkék: Lemezek