SCHRÖTTERSBURG - Kosmogonia

(2023. Zoharum)

sch.jpgNagyon bírom a lengyel zenei színteret, mert mindig találok valami igazán izgalmas anyagot. Nekem pont ilyen a SCHRÖTTERSBURG decemberben megjelent lemeze is. Ami egyébként ha jól számoltam már a hatodik, de én korábban nem hallottam róluk. Szerencsére a lengyel kiadó kiadványait követem, így akadtam rájuk. Ez a lemez nagyon betalált, mert igazán erős és színes lemez. A színességet meg nem úgy kell érteni, hogy elkápráztatnak a hangszeres tekeréssel, hanem felépítenek egy világot, ami ötvöz nekem sok igazán tetsző dolgokat. Az első hallgatásnál még úgy voltam vele, hogy fogalmam nincs mit is írjak róla. Igazából sem a tagokról, sem egyéb körítésről nem tudok. A facebook profil alapján jelenleg négyen vannak, ami hangszerelésben gitárt, basszust, énekeket, dobokat, olajoshordót, vasakat és elektronikát takar. Eszeveszett jó anyag!

A lemez építkezik az poszt -  indusztriálból, a post-punkból, "törzsi ütemekből" és még néhány okosságból. Olyan bandák jutottak eszembe hallgatás közben, mint a Test Dept,a Crash Worship, korai Swans és egy csomó alap banda. Leginkább azért, mert van az egésznek egy olyan kerek hangulata, ami egészen elképesztően elvarázsolt. Ritkán szoktam ennyire egyértelműen érezni azt, hogy valami működik bennem és bennük is. A vasak, a hordó miatt ott az indusztriál  - direkt nem írtam "poszt" szót elé - feszültsége, plusz a gitárok sem tolják szét a zenei világot, hanem visznek magukkal rohadt fegyelmezetten. Iszonyatos erős számok, amik az egyszerűségükkel és a megszólalásukkal totál lebilincseltek. Hatalmas köszönet, hogy a lengyel ének ellenére is ott vannak a számok alatt angolul a szövegek, így még jobban át jön az egész mélysége  és mondani valója. Végig éreztem magamban lüktetni valamiféle őserőt és ahogy falak épülnek közém és a világ közzé. De ez legalább az én világom! Talán úgy lehet megfogni, hogy egyfajta urbanizált rituális lüktetés,  krautrock ami egyben utaztat is, de azért beléd is vág egy kicsit. Összefoglalva: keverik a krautrock-ot, az industrialt, a post-punkot picike pszichedelikus hangulattal az összes felvételben. Elég, ha csak a nyitó Ananta elejébe belehallgatsz. Jó sötét felvezetés, delayezett gitár, majd jönnek a vasak, beúszik egy konga hang és szépen lassan beteríti az agyad a köd. Ráadásul mindez 8 perc, aminek két része van, de nem esik ki a hangulati feszültségből egyik rész sem. Olyan hangok vannak benne, hogy oda is bilincselt a hangfal elé. A második XII le pendu egy minimalistább darab, vasakkal, szokatlan hangokkal, szög egyszerű gitárral. Aztán jön az egyik legerősebb száma Djab, ami viszi a fent vázolt "vonalakat", csak éppen egy számon belül. Nagyon keményen sikerült beleszakadnom. Utána láttam, hogy van videója is (lásd. lent), amivel még jobban megfogott. Totál is rákapcsolódás  a jelen pillanat megélésére.  Zseniális darab!

A negyedik Terra Sancta volt, amiről egyből a Crash Worship ugrott be. A lüktetése, a súlyossága, a mégis kicsit törzsi jellege miatt. Egyből éreztem egy bizsergést, hogy ezt piszkosul meghallgatnám élőben. Elképesztő izgalmas elektronikus háttér hangok vannak benne, amik fokozzák a feszültségét.  Nem tudom.  Fokozzam még? Nem fogom, mert az ezeket követő felvételek is totál átjárták. Visszalőttek a '90-es évek be és nem a nosztalgia miatt, hanem azért mert ugyan azt az izgalmat éreztem, mint amikor a sorolt zenekarokat hallgattam abban az időszakban. Nagyon rendben van az egész lemez számomra! Egyszerű zenei képletek, kiválóan felépítve, de a fejemben egy bonyolult világ képét rajzolják a hangok. Igaz a lemez december elején jelent meg, de ez a 2024-es év első teljes lemeze, amit meghallgattam. Erős évkezdés. Sok SCHRÖTTERSBURG szintű zenét  kívánok 2024-re magamnak. Otthon biztos "örülni fognak", de kénytelen leszek rendelni egy lemezt lengyel barátainktól.

 Meghallgatás itt: https://schrottersburg.bandcamp.com/album/kosmogonia-2023

Fbook: https://www.facebook.com/schrottersburg

Rendelés: https://alchembria.pl/en/music-cd-vinyl-mc/5923-schrottersburg-kosmogonia-lp.html

Címkék: Lemezek