DEAD FACTORY Sziléziából!

deadf.jpg

Napokig tipródtam rajta, hogy írjak-e a lengyel DEAD FACTORY-ről vagy csak rakjam ki a wroclawi fesztiválról a videót. Amikor már harmadjára éreztem késztetést, hogy meghallgassam, megnézzem a koncertjüket, akkor döntöttem el, hogy mégis csak írok egy posztot róluk.

Mivel Katowice és környéke nekem nagyon teszik, főleg ahogy az ipari központ háttérbe szorulása miatt, a város szinte folyamatosan változik, mindig rá csodálkozok valamire. Valahogy viszont az a zsigeri ipari érzés nekem ott van benne, akárhányszor ott járok. Ez az érzés pedig nekem a DEAD FACTORY zenéjéből is visszajön irgalmatlan mélyről. 

Halál pontosan úgy van, ahogy a stílusukat megjelölik, dark - ambinet - industrial együtt és nagyon erősen összepakolva. Feltételezem, hogy a zenei alapok egy személyhez Maciej Mutwil-hez köthetőek és köré "állnak fel" a többiek egyfajta támogatóként.  Amennyiben tévednék, bár nem hiszem, akkor elnézést. Elég kevés anyag van az alkotóról.  

Sajnos korábban nem ismertem a munkáit, ezért a régi anyagait is elő kerestem a neten. Mondjuk nem volt nehéz! Meglepődtem, hogy az utolsó teljes lemezanyag 2013-ban, hét évvel ezelőtt jelent meg. Leginkább azért lepett meg, mert ezen az idén novemberi fellépésen annyira egységesnek, erősnek tűntek, hogy meg sem fordult a fejemben az, hogy nem folyamatosan jelentet meg felvételeket.

dftagok.jpg

A korábbi lemezekkel kapcsolatosan se számítson senki egy könnyed szórakozásra, mert nem azok. Viszont nagyon jól egyensúlyoz, az industrial és a "szokásos" dark - ambient között. Azért meg kell találni a megfelelő hangulatot hozzá, mert elég sok feszültséget és negatív érzést is generálhatnak a hallgatóban. Ugyanakkor kis is kapcsolhat, ha jó időben a kellő nyitottsággal és nem eufórikus boldogságra vágyva kezd hozzá az ember. Megérinthet benned mélyebb rétegeket, ami lehet akár ijesztő is, de sikerülhet rajta átlépni és valami egész mást is ad. Bevallom a koncerten kívül, még csak három albumon jutottam túl, de nekem mind adott valamit: hangokra rátekeredést, elmélyülést, néhol stresszt, majd megnyugvást. A végén meg  néhány percet megfogalmazni: ez van!

A lenti koncert pedig, nem könnyű, de nagyon egyben van. Fémes, igazi iparhangok,  hangzások, mély sötét hangfoszlányok. Élő, feszes, fegyelmezett dobok és egy sötét áradás hullám, ami teljesen kikapcsolt a mélysége és a borultsága ellenére. Nem sokkal több mint félóra, szóval fejhallgatót fel és adj magadnak ennyi időt, ha a műfaj érdekel. Megéri.

Bandcamp: https://deadfactory.bandcamp.com/

Fbook. https://www.facebook.com/deadfactory/

 

DEAD FACTORY - XIX WIF 2020 from wroclaw industrial festival on Vimeo.

 

Címkék: Egyebek