UKRYTE ZALETY SYSTEMU egy újabb "ajándékcsomag" Lengyelországból!

uzs.jpgLassan  kezdem úgy érezni, hogy a lengyel underground zenei közeg teljesen beszippant. Ami azért nem teljesen igaz, de mégis. Ami annak is köszönhető, hogy Wroclaw Industrial Festival szervezői nem álltak le a videó anyagok készítésével, így folytatódik a betekintés a lengyel zenei élet nagyjából engem érdeklő részébe.  Az UKRYTE ZALETY SYSTEMU-ről már hallottam, sőt tavaly a kezemben is volt a debütáló lemezük, de mivel nem tudtam belehallgatni félre raktam. Mondjuk eleve azt hittem, hogy egy korai '90-es évekbeli banda. Erre kiderül, hogy nem, mert A Rendszer Rejtett Előnyei egy Wroclawban 2013-ban alakult zenekar.

Plusz hibásan azt gondoltam, hogy Ők a százhuszadik post-punk banda. Ismét a perkoncepciók és a saját hülyeségem.

A trió eddig három hanganyagot jelentett meg, amibe ezidáig nem hallgattam bele. Leginkább lustaságból, meg  valahogy más miatt is átsiklottam felettük. Aztán a múlt hét elején láttam, hogy pénteken lesz egy koncertjük a neten. Belehallgattam az utolsó lemezükbe és gondoltam megnézem. Gondolom penge éles logikával sikerült rájönnötök, hogy valami nagyon bejöhetett belőle ha írok róla.

uzsb.jpg

Lassan elég rejtélyes gyűjtőfogalom lesz ez a "post-punk" címke, mert az U Z S-re nem hiszem, hogy ez a megfelelő. Még pedig azért nem, mert annál sokkal bátrabb, bár alapvetően tényleg a punk felé húz. Persze a feszes basszus, meg a dob adott, de gitár valami nagyon fura hangzásokban szólal meg és nagyon "gyogyós" is néha. Ráadásul, az egyszerűsége ellenére baromi érdekes és bátor. Talán néha olyan kalandozós is és elég nehéz bárhová is sorolni, meg talán kicsit lehúzós, de nem megkerülhető. Persze "punkos", de nem  úgy mondjuk, mint az Exploited, hanem inkább a korai The Ex, a The Wire, a Minuteman, de pl. a korai The Cure az Easy Cure megszólalása is  eszembe jutott róla. (Mégis csak egy kis post-punk.) Főleg, hogy néha a gitáros, meg a basszeros - énekes is minimalista billentyű témákat, dobhangokat nyomogat, még jobban biztosan besorolhatatlan hangzást adva zenéjükhöz. Az olvasók közül, aki ismeri a KEXP TV-t annak elég jó kis ajánló levél lehet, hogy 2015-ben  már volt ott egy felvételük. Abban egyetérthetünk, hogy oda nagyjából nem véletlenül kerül be valaki. 

A basszusról, meg a különleges gitározásról már írtam, de az ének  is nagyon jó ehhez a zenéhez, amit a gitáros és a basszeros adagol. Megint elnézést kérek a lengyelektől, de ismét csak azt tudom írni, hogy nekem szoknom kellett a lengyel nyelvű éneket. Viszont azután nagyon tetszett ahogyan az egész zenekar megszólal. Igazi underground, alternatív - punk keverék cucc, ami csupasznak tűnik, de mégsem az.  Sajnos valahogy nehezen tudom elképzelni, hogy itthon egy hasonló zenekarnak jelentős közönsége legyen, pedig nagyon bírnám. Nagyon bírnám, ha lenne több hasonló zenekar is itthon, no meg közönsége is.

Egyszerű, feszes, szokatlan és izgalmas banda, ez meg itt a december 3-i koncertjük. Belehallgatni nem érdemes, csak végig nyomni a 35 perces műsort!

 Fbook: https://www.facebook.com/UkryteZaletySystemu

Bandcamp: https://uzs-ukrytezaletysystemu.bandcamp.com/music

UZS - ENERGIA DŹWIĘKU 2020 from wroclaw industrial festival on Vimeo.

Címkék: Egyebek