UTOLSÓ HULLÁM – Szárnytalan angyal

(2023. Saját kiadás)

uh.jpgNem hiszem hogy azok, akik a kicsit „sötétebb” zenékben otthon vannak nem hallottak még a budapesti Utolsó Hullámról. Egyrészt, mert néhány koncertet már játszottak is, másrészt meg  ennyire egyértelmű hangzású zenekar nincs a stílusukban itthon. Láttam a zenekart többször és annak ellenére, hogy minden zenei hatás teljesen egyértelmű volt számomra mégis tetszett élőben. Lehet ez egy elfogult ismertető lesz, mert az elfogultságom abból is fakad, hogy hasonló stílusú zenék voltak az első kedvenceim tinédzserként. A zenekari négyes tagjai: Jakab (Motyó) Árpád gitár, ének, Némedi Tamás – gitár, Szegi Csongor basszus és Buda Richárd szintetizátor, dobgép.

A zenekar 2019-ben alakult és gondolom a COVID, meg egyéb körülmények miatt,  a koncertekre és dalokra is várni kellet egy darabig. Én 2021-ben láttam Őket először és már akkor játszottak néhányat a lemez dalai közül. Nekem a kilenc szám mindegyikéről az jutotta eszembe, hogy ez „old-school” dark-wave. Már, ha egyáltalán van ilyen fogalom. Mire is gondolok? Sokszor a post-punk gyűjtőfogalom alatt futnak a hasonló zenék, de nálam beragadt a dark-wave címke. Meg azért hallgatás közben egyértelműen beugrottak a nagy elődök, mint The Sisters Of Mercy, The Mission, a korai And Also The Trees, meg hasonló zenekarok. Mondjuk nálam azért a legerősebben a persze Mercy jött be és nem feltétlenül csak a dobgép miatt, hanem a gitárhangzások, dallamvezetések okán is. Plusz engem megfog azért hogy magyarul vannak a szövegek. Mondjuk az is nagyon teszik, hogy a több gitáros is van, így kidomborodnak jobban a fő gitárdallamok és hátterek. Hangzásban egységes és a dark/goth hangzás teljesen jól átjön. Több olyan dal is van a lemezen, ami egyből megmaradt a fejemben. Az indító Ment a révedt, messzi tájba című  elég jó kis felütés, mert felidézi a ’80-as, ’90 es éveket. Akar a magyar vonal az F.O, a Love vagy Hold is beugorhat róla. Jó indítás, sok meglepetést nem okoz, de rendben van. A sokadik hallgatásnál is valahogy belehajított már ez a dal a lemez tovább hallgatásába. A második szám kezdése, meg megint csak egy annyira a stílusba helyezett dal, hogy itt megengedtem magamnak egy „feelinges” félmosolyt. Az egész szám olyan ízig-vérig dark-wave, plusz szerintem az egyik „sláger” is lehetne. Akár a szöveg, akár a zene kereksége miatt. Ahogyan az ezt váltó Utolsó hullám is. Ami mondjuk nálam utóbbi „sláger”, mert amikor először hallottam élőben Őket ez a dal maradt meg a fejemben hazafelé a legjobban. A lemez egyik száma sem lép ki egyébként szerintem a műfaj keretei közül. Érdekes egyébként hogy a címadó Szárnytalan angyal volt a lemezen az egyetlen, ami nem érintett meg semennyire.

Erre mostanáig nem tudok magyarázatot adni miért. Mondjuk az Oly mélyen alszolról meg először azt hittem, hogy valami The Sisters Of Mercy feldolgozás lesz. Nem az, de a gitár nagyon az angol csapat első lemezét hozta be nálam. Ez is „wave disco” kötelező darab. A következő Kihűlt már az ágy eleje valahogy nem kapott el még, de amikor kiteljesedett akkor azért jobban kezdtem élvezni. A hetedik dal  A víz volt, ami szintén elsőre bejött. Tetszett benne nagyon a basszusgitár dallammenete, meg az elektronikus alapok is. A gitárnak meg tényleg klasszikus „darker beszólogatásai” vannak. Még két dal van a lemezen, ami hozza a műfaji kötelezőt. Persze emiatt, teljesen beleillik a zenekar stílusába és a lemez koncepciójába. Tetszik az ének is, hogy nem maníros, nem erőltett, hanem valahogy az jött le, hogy "ez a csávó" tényleg teljes alázattal képviseli ezt  a zenei vonalat.

Az Utolsó Hullám debütáló lemeze egy jó kerekre sikeredett, magyar goth/dark anyag. Nekem sok áthallás volt a zenében – szerintem másnak is -, de nincs ezzel semmi baj, mert eleve nyíltan vállalja a zenekar ezeket. Meg ugye azért rendesen átjön, hogy a zenekar tagjai nem ma szerettek bele ebbe a műfajba. Szerencse az is, hogy  igazán nincs nagy dömping ebben a „klasszikusan” játszott post-punk/dark-wave-ben itthon, hogy ne örüljek a zenekar létezésének.

Meghallgatás, vásárlás itt: https://utolsohullam.hu/album/sz-rnytalan-angyal-2

Fbook: https://www.facebook.com/utolso.hullam.official